«SOCIAL PEDAGOGY» BY PAUL NATORP: NEW INTERPRETATION IN THE CONTEXT OF EUROPEAN INTEGRATION
DOI:
https://doi.org/10.28925/2312-5829.2017.1-2.1322Keywords:
individual, community, virtues social education, social education organizationsAbstract
The article examines some specific provisions of labor of "Social pedagogy" by Paul Natorp including of virtues of the individual (truth, morality, capacity, a measure) and community virtues (honesty, participation of all in society’s life based on equality, justice). Also it is outlined the role of family, school, community, religion in the formation of these virtues. It has been presented the essence of social education as the formation of virtues of man in various social organizations, upbringing and his current understanding, based on philosophical and pedagogical principles of scientist.Author makes accent on the ideas of Paul Natorp in modern social and cultural conditions of European countries and Ukraine.Downloads
References
Малько А. Пауль Наторп – засновник соціальної педагогіки / А. Малько // Рідна школа : Щомісячний наук.- пед. журнал. – 2003. – № 9. – С. 73-75.
Наторп П. Социальная педагогика. Теория воспитания воли на основе общности / П. Наторп; пер. А. А. Громбаха. –Спб, 1911. – 360 с.
Ромм Т.А. История социальной педагогики : учеб. пособие / Т.А. Ромм. – Ростов н/Д : Феникс, 2010. – 340 с.
Титаренко О.І. Розвиток ідей освіти і виховання у науково-педагогічній спадщині Пауля Наторпа : автореф. дис. канд. пед. наук : 13.00.05 – соціальна педагогіка / О.І. Титаренко. – Полтава, 2008. – 25 с.
Якса Н.В. Історія соціальної педагогіки: Методичний посібник. – Житомир: Вид.-во ЖДУ ім. І. Франка, 2006. – 156 с.
Edgar, S. (2008). Paul Natorp and the emergence of anti-psychologism in the nineteenth century. Studies in history and philosophy of science. Vol.39. Iss.1. pp. 54-65. DOI: 10.1016/j.shpsa.2007.11.004
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Освітологічний дискурс
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автори зберігають за собою всі авторські права та одночасно надають журналу право першої публікації на умовах лізенції Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License, що дозволяє розповсюджувати даний матеріал із зазначенням авторства та первинної публікації в даному журналі.