THEORETICAL SUBSTANTIATION OF А PRIMARY SCHOOL TEACHERS TRAINING SYSTEM TO USE THE ELECTRONIC LINGUOMETHODICAL TOOLS IN THEIR PROFESSIONAL ACTIVITY

Authors

  • Inna A. Khyzhnyak ДВНЗ "Донбаський державний педагогічний університет"

DOI:

https://doi.org/10.28925/2312-5829.2017.1-2.19211

Keywords:

electronic linguomethodical tools, informatization of education, primary school teachers, professional training, systematic approach

Abstract

The important role of primary school teachers systemic training to use the electronic linguomethodical tools in professional activities is substantiated in the article. The author analyzes the existing primary school teachers professional training experimental system, summarizes its building ways and on this basis formulates the own definition of the primary school teachers training how to use the electronic linguomethodical tools in professional activities, describes its construction, which consists of traditional blocks: conceptually-targeted, contentually-procedured and resultantly-evaluated.

The conceptually-targeted block includes the purpose and objectives of the experimental system, organizational-pedagogical conditions and the principles of its implementation. Contentually-procedured one is the main system’s block, which includes the most components: the stages of experimental system implementation; methods and organizational forms of experimental learning; specific features of linguomethodical education of the future teachers native language as a strategic guideline for linguomethodical pedagogics in the university; the structure of a linguomethodical competence and linguomethodical culture of primary school future teachers; an author’s e-linguomethodical content; the classification of electronic linguomethodical tools for primary school and for high school; the classification of electronic linguomethodical tools technical providing; the criterion of quality evaluation of primary school electronic products.

The resultantly-evaluated block is final in the experimental system and includes: the components of the future elementary school teachers readiness to use the electronic linguomethodical tools in their professional activities; the measuring criteria for each components; the criteria indicators for measuring disclosure; the levels of the readiness to use the electronic linguomethodical tools in professional activities; the result of the implementation of the proposed system. Revealing the structure of each block, the author describes its components, and we can really understand the content, structure, organizational ways and methods of the proposed experimental system implementation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Inna A. Khyzhnyak, ДВНЗ "Донбаський державний педагогічний університет"

кандидат педагогічних наук, доцент, декан факультету початкової, технологічної та професійної освіти ДВНЗ "Донбаський державний педагогічний університет"

References

Бігич О. Б. Теоретичні основи формування методичної компетенції майбутнього вчителя іноземної мови початкової школи : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня д-ра пед. наук : спец. 13.00.02 «Теорія та методика навчання: германські мови» / О. Б. Бігич. – К., 2005. – 40 с.

Будник О. Б. Теоретичні і методичні засади професійної підготовки майбутніх учителів початкових класів до соціально-педагогічної діяльності : дис. … д-ра пед. наук : 13.00.04 / Будник Олена Богданівна. – Житомир, 2015. – 552 с.

Глузман Н. А. Методико-математична компетентність майбутніх учителів початкових класів : монограф. / Н. А. Глузман. – К.: Вища школа, 2010. – 407 с.

Коваль Л. В. Професійна підготовка майбутніх учителів у контексті розвитку початкової освіти : монограф. / Л. В. Коваль. – Донецьк : ЛАНДОН-ХХІ, 2012. – 342 с.

Кучерявий О. Г. Теоретичні і методичні основи організації професійного самовиховання майбутніх вихователів дошкільних закладів і вчителів початкових класів : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня д-ра пед. наук : спец. 13.00.04 «Теорія і методика професійної освіти» / О. Г. Кучерявий. – К., 2002. – 37 с.

Митник О. Я. Теоретико-методичні основи підготовки майбутнього вчителя до формування культури мислення молодшого школяра : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня д-ра пед. наук : спец. 13.00.04 «Теорія і методика професійної освіти» / О. Я. Митник. – К., 2010. – 42 с.

Онишків З. М. Система підготовки майбутніх учителів початкових класів до роботи в загальноосвітніх навчальних закладах сільської місцевості : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня д-ра пед. наук : спец. 13.00.04 «Теорія і методика професійної освіти» / З. М. Онишків. – Тернопіль, 2016. – 36 с.

Сорока О. В. Теоретичні і методичні засади підготовки майбутніх учителів початкової школи до використання арт-терапевтичних технологій : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня д-ра пед. наук : спец. 13.00.04 «Теорія і методика професійної освіти» / О. В. Сорока. – Тернопіль, 2016. – 40 с.

Хомич Л. О. Система психолого-педагогічної підготовки вчителя початкових класів : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня д-ра пед. наук : спец. 13.00.04 «Теорія і методика професійної освіти» / Л. О. Хомич. – К., 1999. – 38 с.

Хоружа Л. Л. Теоретичні засади формування етичної компетентності майбутніх учителів початкових класів : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня д-ра пед. наук : спец. 13.00.04 «Теорія і методика професійної освіти» / Л. Л. Хоружа. – К., 2004. – 36 с.

Ярошинська О. О. Теоретичні і методичні засади проектування освітнього середовища професійної підготовки майбутніх учителів початкової школи : дис. … д-ра пед. наук : 13.00.04 / Ярошинська Олена Олександрівна. – Умань – 2015. – 544 с.

Downloads


Abstract views: 673

Published

2017-03-24

How to Cite

[1]
I. A. Khyzhnyak, “THEORETICAL SUBSTANTIATION OF А PRIMARY SCHOOL TEACHERS TRAINING SYSTEM TO USE THE ELECTRONIC LINGUOMETHODICAL TOOLS IN THEIR PROFESSIONAL ACTIVITY”, OD, pp. 198–211, Mar. 2017.

Issue

Section

Informatization of Education