EDUCATIONAL WEB RESOURCES IN PROSPECTIVE TEACHERS’ PROFESSIONAL TRAINING
DOI:
https://doi.org/10.28925/2312-5829.2017.1-2.18397Keywords:
adult education, adult education modern trends, adult education recommendations, adult education training programsAbstract
In the article the important role of systemic using educational web resources in prospective teachers’ professional training is substantiated, which is a requirement of informatization of higher education and directly affects the ability and willingness of prospective teachers to use educational Web resources in their future professional activity. The author analyses the available classifications of educational web resources and presents his own classification of them according to the purpose and methods of using in the educational process of higher educational institutions. This classification consists of three main groups of Web resources: resources for students’ classroom activities (hosting for media files storage, systems of creation and storage of the training materials, systems of collective creating documents of different types etc.); resources for individual and extracurricular work of students of pedagogical universities (web resources for organizing future teachers’ project activity, distance learning systems, systems of virtual communication etc.); resources for scientific research (institutional repository, digital library, electronic periodical scientific publications, educational cloud).
The author clarifies that in each specified group he pointed to the educational web resources that are the most frequently used in prospective teachers’ professional training but generally, their number is much higher. In addition, each of the named species is characterized by complex purpose and its using in the process of professional training of the teachers is not limited only by classroom, extracurricular or academic activities of the students. The author considers that this classification and methods of using educational Web resources in the educational process higher school, which are briefly characterized in the article, will produce a positive impact on the implementation of information and communication, including networking, technologies into the practice of prospective teachers’ professional training in the conditions of informatization of modern pedagogical universities educational environment.
Downloads
References
Гуревич Р. С. Інформаційно-комунікаційні технології в професійній освіті : монограф. / Р. С. Гуревич, М. Ю. Кадемія, М. М. Козяр; за ред. член-кор. НАПН України Гуревича Р. С. – Львів : Сполом, 2012. – С. 149.
Інформаційно-аналітичні матеріали до парламентських слухань «Реформування галузі інформаційно-комунікаційних технологій та розвиток інформаційного простору України» [Електронний ресурс] / [В. Ю. Биков, О. М. Спірін, О. П. Пінчук та ін.]. – ІІТЗН НАПН України, 2016. – С. 5. – Режим доступу : http://lib.iitta.gov.ua. – Назва з екрану.
Козяр М. М. Віртуальний університет : навч.-метод. посібн. / М. М. Козяр, О. Б. Зачко, Т. Є. Рак. – Львів : Львівський державний університет безпеки життєдіяльності, 2009. – 168 с.
Коротун О.В. Методологічні засади змішаного навчання в умовах вищої освіти / О. В. Коротун // Інформаційні технології в освіті. – 2016. – № 3 (28). – С. 117 – 129. – Режим доступу до журналу – http://ite.kspu.edu/home. – Назва з екрану, DOI: 10.14308/ite000607
Раицкая Л. К. Дидактические и психологические основы применения технологий Веб 2.0. в высшем профессиональном образовании : монограф. / Л. К. Раицкая. – М. : МГОУ, 2011. – С. 65.
Ткачук Г. В. Методика використання освітніх веб-ресурсів у процесі підготовки майбутніх учителів інформатики : монографія / Г. В. Ткачук. – Умань : Видавець «Сочінський», 2011. – С. 25.
Шишкіна М. П. Формування хмаро орієнтованого середовища навчання математичних дисциплін на базі SAGEMATHCLOUD [Електронний ресурс] / М. П. Шишкіна, М. В. Попель // Інформаційні технології в освіті. – 2016. – № 1 (26). – С. 148 – 165. – Режим доступу до журналу – http://ite.kspu.edu/home. – Назва з екрану, DOI: 10.14308/ite000578
Ярошенко Т. О. Зелений шлях відкритого доступу. Репозитарії та їх роль у науковій комунікації: перші двадцять років / Тетяна Ярошенко // Бібліотечний вісник. – 2011. – № 5. – С. 4 – 10.