QUALITY MANAGEMENT EDUCATION PROFILE: RATING EVALUATION
DOI:
https://doi.org/10.28925/2312-5829.2017.1-2.5266Keywords:
qualimetry, Delphi method, methods of management of the profile education, quality criteria, profile training, assign ratings, quality organization of profile educationAbstract
The introduction of Profile education is accompanied by a number of problems that are clearly determined at the regional level. This article describes the mechanisms to identify these problems and shown the most effective ways to control the quality of specialized education in the regional educational system which is based on the rating evaluation.
The author has proposed a system of criteria for the construction of rating the quality of Profile education which is combined into three equal areas: the ensuring organizational and pedagogical conditions of implementation of Profile education at general education institutions; the introduction of network forms of organization of Profile education; the effectiveness of Profile education. The author's methodology of calculation the quality criteria of Profile education has been presented in the article. The ponderability of the criteria has been determined by peer review.
Downloads
References
Байназарова О. О. Розробка системи показників якості загальної середньої освіти на регіональному рівні [Текст] / О. О. Байназарова // Постметодика. – 2006. – № 6. – С. 62–64.
Великий тлумачний словник сучасної української мови / [уклад. і гол. ред. В. Т. Бусол]. – К.: Ірпінь, 2005. – 1728 с.
Гунта Г. В. Педагогічна кваліметрія: Навч.-метод.: матеріали зі спецкурсу / Ужгород: Ужгородський національний університет, 2002. – 32 с.
Дмитренко Г. А. Стратегічний менеджмент: Цільове управління освітою на основі кваліметричного підходу : навч. посібн. [Текст] / Г. А. Дмитренко. – К. : ІЗМН, 1996. – 140 с.
Єльнікова Г. В. Основи адаптивного управління: курс лекцій. / Г. В. Єльникова– К.: ЦІППО АПН України, 2003. – 133 с.
Компас – посібник з освіти в галузі прав людини за участі молоді [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://dsmsu.gov.ua/media/2015/04/08/24/compass_.pdf.
Лукіна Т. О. Державне управління якістю загальної середньої освіти в Україні: Монографія. / Т. О. Лукіна – К.: НАДУ, 2004. – 292 с.
Миронова Л. Г. Класифікація рейтингових моделей та їх застосування в прийнятті управлінських рішень [Електронний ресурс] //Ефективна економіка. – 2011. – №. 6. – Режим доступу: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=583.
Положення про національну систему рейтингового оцінювання діяльності вищих навчальних закладів 10 січня 2012 р. за № 18/20331 [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://revolution.allbest.ru.
Рябова З. Якість освіти як педагогічна категорія / Рябова Зоя // Джерело педагогічної майстерності. Управління якістю освіти в Харківському регіоні. 2006. − № 1 (35). – С. 5 – 10.
Фильчаков, Ю.А., Харчевников, Е.Л. Оценка эффективности модели сетевого взаимодействия в организации предпрофильной подготовки и профильного обучения [Електронний ресурс] / Вопросы Интернет образования,–http://vio.uchim.info/Vio_56/cd_site-/articles/art_4_7.htm.– Сайт федерации Интернет Образования. – Режим доступу: http://vio.uchim.info.
Sallis E. Total quality management in education. – Routledge, 2014. – с. 176.
Organisation for Economic Cooperation and Development (Paris). (2008). OECD Factbook 2009: Economic, Environmental and Social Statistics. OECD, Organisation for Economic Cooperation and Development. – с. 294.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Освітологічний дискурс
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автори зберігають за собою всі авторські права та одночасно надають журналу право першої публікації на умовах лізенції Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License, що дозволяє розповсюджувати даний матеріал із зазначенням авторства та первинної публікації в даному журналі.