REFERENCE RELATIONS AS A RESOURCE FOR STUDENTS’ SPIRITUAL DEVELOPMENT

DOI:

https://doi.org/10.28925/2312-5829.2016.3.6373

Abstract

The article describes the results of a study of reference relations of students with signs of musical talent. Reference relations as a source of socialization are the resource for spiritual development, because they have a direct impact on consciousness and self-awareness formation and selection of areas for self-realization.

It has been established that the greatest influence on students’ musical abilities development have parents and music teachers. Next are friends and reference classmates who study with a specialization in «Musical art». Next in importance group make well known creative personalities, mostly musicians. The feature of this group is its virtuality, since the vast majority of people who make it, are not part of the contact environment. Referentiality of school teachers and classmates appeared to be insignificant.

The analysis revealed two types of referentiality 1) referentiality aimed at personal values and motivational support, which is provided by parents and relatives; 2) referentiality, based on the professional assessment of skills and development abilities, which is obtained from the relations with music teachers. These two types of referentialities are united by emotional and value attitude to music, which creates a sense of community and unity with others in the experience of beauty and harmony, and is an important component of spiritual development.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Бех І.Д. Особистість у просторі духовного розвитку / І.Д. Бех. – К.: Академвидав, 2012. – 256 с.

Виховання духовності особистості / М.Й. Боришевський, Л.І. Пилипенко, О. І. Пенькова та ін. / За заг. ред. М. Й. Боришевського. – Кіровоград : Імекс-ЛТД, 2013. – 104 с.

Духовный кризис. Когда преобразование личности становится кризисом / Под ред. С. Грофа, К. Гроф. – К.: PSYLIB, 2006. – 384 с.

Ларионова Л.И. Культурно-психологические факторы развития интеллектуальной одаренности : монография / Л. И. Ларионова. – М.: Изд-во «Институт психологии РАН», 2011. – 320 с.

Леонтьев Д. А. Духовность, саморегуляция и ценности / Д. А. Леонтьев // Материалы I Всероссийской конференции «Гуманитарные проблемы современной психологии». – Таганрог : Изд-во ТРТУ, 2005. – № 7 (51). – С 16-21.

Музика О.Л. Екзистенційні потреби і розвиток обдарованої особистості / Музика О. Л. // Актуальні проблеми психології: Збірник наукових праць Інституту психології імені Г.С. Костюка НАПН України. Т.VІ. Психологія обдарованості. – Випуск 10. – Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2015. – С. 63-77.

Музика О.Л., Музика О.О. Ціннісні орієнтири і психологічна підтримка обдарованих дітей / О.Л. Музика, О.О. Музика // На злеті думки. Залучення обдарованої молоді до науково-дослідницької роботи: зб. доповідей та тез науково-практичної конференції. – Житомир: МАН, Житомирське регіональне відділення, 2013. – С. 6-11.

Освітні реформи: місія, дійсність, рефлексія : монографія / За ред. Василя Кременя, Тадеуша Левовицького, Віктора Огнев’юка, Світлани Сисоєвої. – К. : ТОВ “Видавниче підприємство “ЕДЕЛЬВЕЙС”, 2013. – 460 с.

Психологічні засади розвитку обдарованої особистості в освітньому середовищі: методичний посібник / О. Л. Музика, Д. К. Корольов, Р. О. Семенова та ін.; за ред. О.Л. Музики. – К., 2015. – 146 с.

Рибалка В.В. Духовність і духовна культура у становленні творчо обдарованої особистості / Валентин Васильович Рибалка // Освіта та розвиток обдарованої особистості, 2013. – №8-9 (15-16). – С.108-113.

Савчин М. В. Духовний потенціал людини / М.В. Савчин. – 2-ге вид., перероб. та доп. – Івано-Франківськ: Місток НВ, 2010. – 508 с.

Шадриков В.Д. Духовные способности / В.Д. Шадриков. – М.: Магистр, 1998. – 182 с.

Downloads


Abstract views: 530

Published

2016-11-08

How to Cite

[1]
“REFERENCE RELATIONS AS A RESOURCE FOR STUDENTS’ SPIRITUAL DEVELOPMENT”, OD, no. 3(15), pp. 63–73, Nov. 2016.

Issue

Section

Sociology and Cultural Studies of Education