The development of modern ideas about adult education: adaptive, advancing, open education

Authors

  • Валерий Соколов Учреждение Российской академии образования «Институт образования взрослых»

Keywords:

adaptive education, open education, educative system, openness, advancing education, advancing, remote teaching, educative conception

Abstract

Adaptively, advancing and openness are discussed in the article as leading principles of modern education claimed by the course of social development. Analyses are given to different theoretical and practical approaches to adaptive, advancing and open education, ways of understanding these terms and implied phenomena. An idea about modern adult education concepts’ integration is stated.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Валерий Соколов, Учреждение Российской академии образования «Институт образования взрослых»

кандидат педагогических наук, старший научный сотрудник

References

Подобед В. И. Системное управление образованием взрослых / В. И. Подобед. — СПб.: ИОВ РАО, 2000. — 232 с.

Практическая андрагогика. — Книга 1: Современные адаптивные системы и технологии образования взрослых / Под ред. В. И. Подобеда, А. Е. Марона. — СПб.: ГНУ ИОВ РАО, 2003. — 414 с.

Практическая андрагогика. — Книга 2: Опережающее образование взрослых / Под ред. В. И. Подобеда, А. Е. Марона. — СПб.: ИОВ РАО, 2009. — 376 с.

Марон А. Е. Концепция развития открытых систем образования взрослых / А. Е. Марон, Л. Ю. Монахова // Человек и образование. — 2008. — № 1. — С. 75.

Горшкова В. В. Межсубъектная педагогика: тенденции развития / В. В. Горшкова. — Комсомольск-на-Амуре: Изд-во КнАГТУ, 2001. — 237 с.

Исаев В. А. Образование взрослых: компетентностный подход / В. А. Исаев, В. И. Воротилов. — СПб.: ГНУ ИОВ РАО, 2005. — 92 с.

Соколов В. И. Организационно-педагогические условия построения адаптивной образовательной среды вечерней школы: дис. ...канд. пед. наук / В. И. Соколов. — СПб., 2004.

Сажин Д. В. Поликультурализм: теория и образовательная практика / Д. В. Сажин; [под научн. ред. докт. культуролог. наук Л. Г. Брылевой]. — СПб.: ИОВ РАО, 2001. — 85 с.

Оганесян А. Г. Пути и проблемы открытого образования / А. Г. Оганесян // Educational Technology & Society. — 2001. — № 4(3). — С. 166—177.

Бим-Бад Б. М. Опережающее образование: теория и практика / Б. М. Бим-Бад // Советская педагогика. — 1988. — № 5. — С. 51.

Новиков П. Н., Зуев В. М. Опережающее профессиональное образование: научно-практическое пособие. — М.: РГАТиЗ, 2000. — 266 с.

Урсул А. Д. Концепция опережающего образования / А. Д. Урсул // Alma mater. — 2006. — № 7. — С. 28—33.

Daniel, John. The Open University — A Global Learner. [Электронный ресурс]: Выступление на конференции Global Learn Day IV, 7 октября 2007 года. — Режим доступа: http://www.open.ac.uk/johndanielspeeches/GlobLearn.htm.

Downloads


Abstract views: 370

Published

2013-12-20

How to Cite

[1]
В. Соколов, “The development of modern ideas about adult education: adaptive, advancing, open education”, OD, no. 2, pp. 176–188, Dec. 2013.

Issue

Section

13.00.04 - Теорія і методика професійної освіти