Psycho-pedagogical peculiarities of the creative abilities of students

Authors

  • Світлана Сафарян Київський університет імені Бориса Грінченка

Keywords:

creative, capability, theory of forming knowledge, abilities and practice\skill, creative character of cognitive activities, the stage development of creation capabilities

Abstract

The article deals with the problem of forming of the creative personality of schoolchildren in the process of their teaching. The special attention is paid to some psychological and pedagogical features of the process of forming and development of creative abilities as a problem of educational system.

The psychological and pedagogical sources which are devoted to researches of the problem of teaching and development of creation in the system of school education are analyzed and methodical recommendations concerning the organization of teaching and educational process, directed on forming of creative abilities of schoolchildren are given.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Світлана Сафарян, Київський університет імені Бориса Грінченка

кандидат педагогічних наук, доцент кафедри методики мов і літератури

References

Абрамова Г. Возрастная психология / Г. Абрамова. — М.: Академический проект, Екатеринбург: Деловая книга, 2000. — 624 с.

Бодалев А. А. Восприятие и понимание человека человеком / А. А. Бодалев. — М.: Изд-во Моск. ун-та, 1982. — 200 с.

Вікова та педагогічна психологія: навч. посіб. / О. В. Скрипченко, Л. В. Долинська, З. В. Огороднійчук та ін. — К.: Просвіта, 2001. — 416 с.

Выготский Л. С. Педагогическая психология / Под ред. В. В. Давыдова. — М.: Педагогика, 1991. — 480 с.

Давыдов В. В. Виды обобщения в обучении (логико-психолог. проблемы построения учебных предметов) / В. В. Давыдов. — М.: Педагогика, 1972. — 424 с.

Калмыкова З. И. Продуктивное мышление как основа обучаемости / З. И. Калмыкова. — М.: Педагогика, 1981. — 200 с.

Костюк Г. С. Навчально-виховний процес і психічний розвиток особистості / Г. С. Костюк [Під ред. Л. М. Проколієнко; упоряд.: В. В. Андрієвська, Г. О. Балл, О. Т. Губка, О. В. Проскура]. — К.: Рад. школа, 1989. — 608 с.

Кларин М. В. Инновации в мировой педагогике: обучение на основе исследования, игры и дискуссии (анализ зарубежного опыта) / М. В. Кларин. — Рига: НПУ Эксперимент, 1998. — 180 с.

Москаленко Н. В. Управління процесом формування якостей знань учнів гуманітарної гімназії: дис. …канд. пед. наук: 13.00.01 / Н. В. Москаленко. — К., 1995. — 213 с.

Пиаже Ж. Изб. психол. тр. / Ж. Пиаже [Пер. с англ. и фр. / вступ. статья В. А. Лекторского, В. Н. Садовского, Е. Г. Юдина]. — М.: Международная педагогическая академия, 1994. — 680 с.

Эльконин Д. Б. Избр. психол. тр. / Д. Б. Эльконин [Под ред. В. В. Давыдова, В. П. Зинченко]. — М.: Педагогика, 1989. — 560 с.: ил.

Рубинштейн С. Л. Проблемы способностей и вопросы психологической теории / С. Л. Рубинштейн // Вопросы психологии. — 1960. — № 3. — С. 3—15.

Downloads


Abstract views: 729

Published

2013-11-19

How to Cite

[1]
С. Сафарян, “Psycho-pedagogical peculiarities of the creative abilities of students”, OD, no. 2, pp. 13–25, Nov. 2013.

Issue

Section

13.00.02 - Теорія та методика навчання (з галузей)