The basic principles of studying works of church music in the classes of the student choral team

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28925/2312-5829/2024.4.9

Keywords:

musical arrangement, ensemble, Bible text, student choir, church choir music, emotional restraint, prayerfulness

Abstract

Abstract. The article analyzes the main principles of studying works of church music in the classes of the student choir, namely: the principle of the dominant role of the word and the subordinate meaning of music in spiritual songs, which consists in theological understanding of the biblical text meaning and its professional delivery to the listener; the principle of arrangement, ensemble coherence and emotional restraint in singing - is based on the purity of intonation, ensemble coherence of all elements of choral sonority, emotional statics of the content of church hymns; the principle of the unity of singing and spiritual and moral education and training consists in the formation of moral, religious, empathetic qualities of the individual through the singing of church works that bring inner peace, harmony, peace, which is confirmed by the holy fathers of the Church Basil the Great, John Chrysostom, Athanasius the Great, blessed Augustine; the charismatic principle is based on the concept of "charisma", which means exceptional giftedness in a certain field, including musical, vocal and choral abilities, the best qualities of a leader-organizer, leader of a student choir.

     Empirical research data show that church choral music as a phenomenon of national culture is oriented towards absolutely spiritual values, appeals to the inner spiritual world of a person, comprehension of earthly existence, concentration on self-discipline, introspection of feelings and thoughts. It is emphasized that church choral music is a highly moral, didactic basis, the biblical plot of the text of choral works carries educational potential (ethos), a complex of spiritual and moral ideas. Church singing, unlike other forms of art, is a carrier of the highest spirituality and morality. Singing of church works promotes the development of vocal and creative skills: musical and auditory activity, vocal hearing, sharpness of intonation, rhythm, diction, memory, sense of ensemble, etc.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Антоненко М. М. Духовна музика православної традиції в творчості сучасних українських композиторів: традиції та трансформації. Часопис Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського : науковий журнал. № 1 (46). Київ : Вид-во НМАУ, 2020. С. 78–88.

Баранюк, І. Г. (2022). Василь Сухомлинський про мистецтво слова вчителя та проблеми сучасної педагогічної комунікації. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (207), 83-89.

Диякон Дмитро Болгарський. Божесвенна Літургія: Навч. Посібник. –К., 2014. – 536с.

Марач О.М. Український звуковий ідеал в художній лабораторії хорової творчості. Музичне мистецтво XXI століття – Історія, теорія, практика: збірник наукових праць Інституту музичного мистецтва Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. Дрогобич – Кельце – Каунас – Алмати, 2016. С. 175- 180. 176].

Маріо Р. Виховання молоді засобами православної духовної музики у закладах освіти України (кінець ХІХ – поч. ХХ століть): автореф. дис.на здоб.наук.ступ. канд. пед. наук: спец. 13.00.01 «Загальна педагогіка та історія педагогіки» / М. Д. Маріо: Харк. держ. пед. ун-т ім. Г. С. Сковороди. — Харків, 2000. – 19 с.

Повне зібрання творінь святителя Іоана Золотоустого / пер. укр. мовою канд. богослов’я, протоієрея Михайла Марусяка. Київ: Видання Київської Патріархії Української Православної Церкві Київського Патріархату, 2010. Т. 5. Кн. 1.

Шпак Г. С. Ангелогласся як основа хорового співу східнослов’янської традиції та хорової спадщини К. Пігрова. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв : наук. журнал. 2023. № 3. С. 218–224.

Tkach, M., Oleksiuk, O., Kosinska, N., Kyfenko, A. (2022). Posnonclassical Practices in the Content of Higher Art Education. Journal of Higher Education Theory and Practice. 22 (6), 206 – 214.

Innovative Model of Communicative Practices Journal of History Culture and Art Research: О.М. Олексюк, Л.А. Бондаренко, А.С. Маєвська, Н.Л.Косінська (2019) 8 (2). с. 244-252. ISSN 2147-0626

Published

2024-12-30

How to Cite

[1]
A. Kyfenko, D. Sopova, and K. Holian, “The basic principles of studying works of church music in the classes of the student choral team ”, OD, vol. 47, no. 4, Dec. 2024.

Issue

Section

Theory and practice of professional education