Методи викладання та педагогічні особливості організації навчального процесу студентських газетних редакцій

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.28925/2312-5829.2024.112

Ключові слова:

методика викладання журналістики, журмайстерність, підготовка фахівців, журналістська майстерність, газетна редакція, педагогіка вищої школи

Анотація

В статті з точки зору загальних підходів сучасної педагогіки вищої школи виокремлені особливості організації навчального процесу підготовки та видання газет студентами-здобувачами першого (бакалаврського) рівня вищої освіти за спеціальністю «журналістика».

Розглянуто професіональну дискусію щодо змісту журналістської освіти в Україні під кутом зору педагогіки вищої школи, запропоновано власний погляд на вирішення проблеми через поглиблення педагогічної майстерності сучасного викладача журналістики. На прикладі лабораторних занять з дисципліни «Журналістська майстерність» факультету журналістики, реклами та видавничої справи Одеського національного університету імені І. І. Мечникова розкрито специфіку педагогічної стратегії навчання майбутніх журналістів через практичну творчу діяльність, спрямовану на підготовку, випуск та оприлюднення номерів газет. Детально показаний логічний зміст алгоритму взаємозумовлених дій викладача та здобувачів не як традиційної дихотомії виховання «суб’єкт-об’єкт», а як рівнозначних сторін у стані співробітництва. В тексті статті надано загальну характеристику вивчення дисципліни «Журналістська майстерність» та описана послідовність виробничого процесу в студентських газетних редакціях.

Доведено інтерактивний характер форми навчання студентів у межах лабораторії періодичної преси. Зазначено методи та прийоми роботи керівника студентської газетної редакції, особливості та умови проведення лабораторних занять, систематизовано дидактичний обсяг змісту навчальної дисципліни «Журналістська майстерність». У висновках автор пропонує розглядати педагогічну діяльність викладача-керівника студентської газетної редакції в складі трьох великих компонентів: професіоналізації рівня здобувачів, педагогічного менеджменту, педагогічної майстерності. Результати дослідження представлятимуть інтерес як для менеджерів освітнього процесу, так і викладацького складу закладів вищої освіти, адміністративних співробітників, спеціалістів у сфері медіа.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографія автора

Марина Ковальська, Одеський національний університет імені І. І. Мечникова

кандидат історичних наук, доцент кафедри періодичної преси та медіаредагування, факультет журналістики, реклами та видавничої справи Одеського національного університету імені І. І. Мечникова, 65000, м. Одеса, вул. Французький бульвар, 24/26.

Посилання

Balandina, N. (2020). Rizni pidkhody ta odnakovi problemy v zhurnalistskii osviti [Different approaches and the same problems in journalism education]. Molodyi vchenyi [A young scientist]. 9.1 (85.1), pp. 1-5.

Dyachenko, I. (2015). Pidhotovka studentiv-zhurnalistiv do profesiinoho samovyiavlennia u protsesi pozaaudytornoi roboty [Preparation of student journalists for professional self-expression in the process of extracurricular work]. Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyshchii i zahalnoosvitnii shkolakh [Pedagogy of creative personality formation in higher and secondary schools]. 40 (93), pp. 113-119.

Zhigun, S. (2018). Vykladannia zhurnalistyky v Ukraini na suchasnomu etapi: problemy teorii ta praktyky [Teaching journalism in Ukraine nowadays: problems of theory and practice]. Drynovskyi zbirnyk [Drynovsky collection]. 11, pp. 450-455.

Lyzanchuk, V. (2018). Komunikatyvistyka yak zahroza zhurnalistytsi [Communicative studies as a threat to Journalism]. Ukrainskyi informatsiinyi prostir [Ukrainian informational space]. 2, pp. 246-249.

Martsikhiv, H. (2018). Metody ta formy orhanizatsii navchalnoho protsesu zhurnalistiv v universytetakh SShA [Methods and forms of organization of the educational process of journalists in the universities of the USA[. Naukovyi chasopys NPU imeni M. P. Drahomanova. Seriia 5. Pedahohichni nauky: realii ta perspektyvy [Scientific journal of the M.P. Drahomanov NPU. Series 5. Pedagogical sciences: realities and prospects]. 60, pp. 17-21.

Martsikhiv, H. (2019). Metodychni rekomendatsii shchodo vykorystannia prohresyvnykh idei SShA u profesiinii pidhotovtsi zhurnalistiv v umovakh universytetskoi osvity Ukrainy [Methodological recommendations for the use of progressive ideas of the USA in the professional training of journalists in the conditions of university education in Ukraine]. Innovatsiina pedahohika [Innovative pedagogy]. 11, vol. 2, pp. 103-106.

Navchalni plany ta osvitni prohramy. Fakultet zhurnalistyky, reklamy ta vydavnychoi spravy Odeskoho natsionalnoho universytetu imeni I. I. Mechnykova [Curricula and educational programs. Faculty of Journalism, Advertising and Publishing of Odesa I. I. Mechnikov National University]. URL: http://fj.onu.edu.ua/navchalni-plany-ta-osvitni-prohramy/

Naskrizna robocha prohrama z navchalnoi dystsypliny «Zhurnalistska maisternist». Fakultet zhurnalistyky, reklamy ta vydavnychoi spravy Odeskoho natsionalnoho universytetu imeni I. I. Mechnykova [A work program in the academic discipline "Journalism". Faculty of Journalism, Advertising and Publishing of Odesa I. I. Mechnikov National University]: Official site. URL: http://fj.onu.edu.ua/prohramy/

Netreba, M., Nyshchyk, G. (2017). Vykladannia zhurnalistskykh dystsyplin u vyshchii shkoli: spetsyfika ta formy navchannia. [Teaching journalism disciplines in higher education: specifics and forms of education]. Visnyk Lvivskoho universytetu. Seriia Zhurnalistyka [Bulletin of Lviv University. Journalism series]. 42, pp. 33-38.

Pankevich, O. (2020). Vykorystannia innovatsiinykh tekhnolohii u mediaosviti (na prykladi vykladannia dystsypliny «zhurnalistska maisternist»). [The use of innovative technologies in media education (on the example of teaching the discipline "Journalistic skills")]. Sotsialno-humanitarnyi visnyk [Social and humanitarian bulletin]. 31, pp. 36-38.

Polozhennia pro orhanizatsiiu osvitnoho protsesu v Odeskomu natsionalnomu universyteti imeni I. I. Mechnykova [Regulations on the organization of the educational process at the Odesa I. I. Mechnikov National University]. Odesa, 2022. 32 p. https://onu.edu.ua/pub/bank/userfiles/files/documents/polozennya/poloz-org-osvit-process_2022.pdf

Prystay, G. (2022). Innovatsiini metody formuvannia kompetentnostei maibutnikh zhurnalistiv [Innovative methods of forming the competencies of future journalists]. Ukrainskyi informatsiinyi prostir [Ukrainian information space]. 2 (10), pp. 131-148.

Rozhnova, G. (2018). Profesiina pidhotovka maibutnikh zhurnalistiv u vyshchykh navchalnykh zakladakh Ukrainy (druha polovyna XX – pochatok XXI stolittia). Professional training of future journalists in higher educational institutions of Ukraine (second half of the 20th – beginning of the 21st century). Candidate’s thesis on Pedagogical Sciences (Doctor of Philosophy), specialty 13.00.04 "Theory and Methodology of Professional Education". Zhytomyr Ivan Franko State University, Zhytomyr, 2018. 210 p. URL: http://eprints.zu.edu.ua/29415/1/dys_Rozhnova.pdf

Tymoshyk, M. (2021). Yak zvilnyty zhurnalistsku osvitu z put teorii masovoi komunikatsii: do problemy vykladannia fakhovykh dystsyplin na fakultetakh zhurnalistyky ukrainskykh universytetiv [How to free Journalism education from the shackles of mass communication theories: the problems of teaching professional disciplines at Journalism faculties of Ukrainian universities]. Ukrainskyi informatsiinyi prostir [Ukrainian information space]. 7, pp. 31-68.

Khromchenkova, N. (2022). Formuvannia profesiinoi vidpovidalnosti maibutnikh zhurnalistiv na bakalavrskomu rivni vyshchoi osvity [Formation of professional responsibility of future journalists at the bachelor's level of higher education]. Candidate’s thesis on Pedagogical Sciences (Doctor of Philosophy), specialty 13.00.04 "Theory and Methodology of Professional Education". Institute of Higher Education of the National Academy of Sciences of Ukraine. Kyiv, 318 p. https://npu.edu.ua/images/file/vidil_aspirant/dicer/D_26.053.01/dis_Hromchenkova.pdf

Shevchuk, S., Kulishov, V. (2021). Dydaktyka profesiinoi osvity: praktyko-zoriientovanyi aspekt [Didactics of professional education: practice-oriented aspect]. Bila Tserkva, 212 p.

Shidei, N. (2018). Komunikatyvna kompetentnist yak skladova zhurnalistskoi maisternosti [Communicative competence as a component of journalistic skill]. Molodyi vchenyi [A young scientist]. 4.1 (56.1), pp. 94-97.

Yatsenko, G., Yatsenko, A. (2022). Kreatyvni metody navchannia u vykladanni zhurnalistykoznavchykh dystsyplin [Creative teaching methods in teaching journalism disciplines]. Vcheni zapysky TNU imeni V. I. Vernadskoho. Seriia: Filolohiia. Zhurnalistyka [Scientific notes of TNU named after V. I. Vernadskyi. Series: Philology. Journalism]. Vol. 33 (72), no. 3., pp. 362-366.

Downloads


Переглядів анотації: 29

Опубліковано

2024-03-21

Як цитувати

[1]
М. Ковальська, «Методи викладання та педагогічні особливості організації навчального процесу студентських газетних редакцій», OD, вип. 1, вип. 44, с. 184–198, Бер 2024.

Номер

Розділ

Соціологія та культурологія освіти