Використання технологій змішаного навчання у ВВНЗ: особливості формування готовності майбутніх фахівців спеціального призначення до професійної діяльності

Автор(и)

  • Віталій Рудинський Хмельницька гуманітарно-педагогічна академія

DOI:

https://doi.org/10.28925/2312-5829.2024.110

Ключові слова:

курсанти ВВНЗ, змішане навчання, інформаційно-комунікаційні технології, самостійна робота, готовність до професійної діяльності

Анотація

Розглянуто технологію змішаного навчання, що поєднує переваги як аудиторного традиційного та електронного видів навчання. Зазначено, що змішаному навчанню властива подвійна значимість (особистісно-значуща навчальна діяльність та належна організація навчальної діяльності в електронному та в традиційному форматі), що сприяє розвитку курсанта військового освітнього закладу, як суб’єкта самоосвітньої діяльності, і формує його готовність до саморозвитку у майбутній професійній діяльності. Здійснено аналіз особливостей та ключових характеристик технології змішаного навчання, досліджено його моделі та описано підходи до впровадження змішаного навчання у навчальний процес курсантів вищих військових навчальних закладів (ВВНЗ). Виділено ключові характеристики змішаного навчання як індивідуалізація навчання, продуктивна самостійна робота, доцільне використання аудиторного часу, активне впровадження сучасних інформаційно-комунікаційних технологій та ін. Схарактеризовано взаємодію суб’єктів: викладача, студентів, електронних освітніх ресурсів, та ролі, які їм відведені у моделі змішаного навчання. Розглянуто електронні ресурси для впровадження змішаного навчання в практику (хмарні сервіси Google for Education із основними додатками). Описано досвід застосування технології змішаного навчання у процесі викладання, яка реалізується у вигляді триступеневої освітньої моделі – самостійна робота курсантів (перегляд відеоматеріалів з метою ознайомлення з теоретичним матеріалом до даного заняття, самостійне виконання завдань для перевірки розуміння переглянутого матеріалу), аудиторна робота (активні види навчальної діяльності) та післяаудиторна робота (самостійне узагальнення вивченого навчального матеріалу). Зроблено висновок, що впровадження в навчальний процес майбутніх фахівців спеціального призначення змішаного навчання, а також його результативного використання у ВВНЗ, сприяє формуванню готовності курсантів до діяльності майбутнього військового офіцера.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографія автора

Віталій Рудинський, Хмельницька гуманітарно-педагогічна академія

аспірант кафедри педагогіки, Хмельницька гуманітарно-педагогічна академія, вул. Проскурівського Підпілля, 139, м. Хмельницький, 29013, Україна

Посилання

Christensen, M., Horn, M., & Staker, H. (2013). Blended Learning Disruptive? An introduction to the theory of hybrids. Clayton Christensen Institute. http://www.christenseninstitute.org/wp-content/uploads/2014/06/Is-K12blendedlearning-disruptive.pdf. (eng).

Maxwell, C. (2016, March 4). What blended learning is – and isn’t. Blended Learning Universe. https://www.blendedlearning.org/what-blended-learning-is-and-isnt/. (eng).

Tsiuniak, O., & Rozlutska, H. (2021). Zmishane navchannia yak innovatsiina forma orhanizatsii osvitnoho protsesu u zakladakh vyshchoi osvity [Blended learning as an innovative form of organization of the educational process in higher education institutions]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho universytetu Seriia: Pedahohika. Sotsialna robota, 2 (49), 232-235. https://doi.org/10.24144/2524-0609.2021.49.232-235 (ukr).

Kukharenko, V. M. (2016). Teoriia ta praktyka zmishanoho navchannia: monohr. [Theory and practice of blended learning]. Kharkiv. (ukr).

Sobchenko, T. M. (2021). Zmishane navchannia: poniattia ta zavdannia. [Blended learning: concepts and tasks]. Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyshchii i zahalnoosvitnii shkolakh: zb. nauk. pr. Zaporizhzhia: KPU, 75, 73-76. https://doi.org/10.32840/1992-5786.2021.75-3.14. (ukr).

Butsyk, I. M. (2022). Osoblyvosti orhanizatsii hrupovoi navchalnoi diialnosti studentiv ZVO v umovakh zmishanoho navchannia [Peculiarities of the organization of group educational activities of higher education students in conditions of blended education]. Nauk. chasopys NPU imeni M.P. Drahomanova. Seriia 5. Pedahohichni nauky: realii ta perspektyvy, 8, 40-45. (ukr).

Kukharenko, V. (2015). Systemnyi pidkhid do zmishanoho navchannia [A systematic approach to blended learning]. Zhurnal informatsiinykh tekhnolohii v osviti (ITE), 24, 53-67. (ukr).

Marchuk, A. A. (2020). Osoblyvosti pedahohichnoi vzaiemodii vykladacha ta studenta zasobom zmishanoho navchannia [Peculiarities of pedagogical interaction between a teacher and a student as a means of blended learning]. Innovatsiina pedahohika, 21(3), 173-179. (ukr).

Boiarska-Khomenko, A. V. (2022). Teoretychni osnovy proiektuvannia osvitnoho kontentu v umovakh zmishanoho navchannia [Theoretical foundations of designing educational content in conditions of blended learning]. Psykholoho-pedahohichni problemy vyshchoi i serednoi osvity v umovakh suchasnykh vyklykiv: teoriia i praktyka. mater. VI Mizhnar. nauk.-prakt. konf. Kharkiv, 163-166. (ukr).

Lozovytskyi, D. S. (2020). Pro sut tekhnolohii zmishanoho navchannia [About the essence of blended learning technology]. Tekhnolohiia zmishanoho navchannia v systemi obmezhenoi osvity. E-portfolio. Edited by Horlova H. H., Bila Tserkva, 32-38. (ukr).

Rekomendatsii shchodo vprovadzhennia zmishanoho navchannia u zakladakh fakhovoi peredvyshchoi ta vyshchoi osvity [Recommendations regarding the implementation of blended education in institutions of vocational pre-higher and higher education]. (2020). URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/vishcha-osvita /2020/ zmyshene%20navchanny/zmishanenavchanniabookletspreads-2.pdf]. (ukr).

Twigg, C. A. (2003). Improving Learning and Reducing Costs: New Models for Online Learning. Educause Review, 38 (5), 29-38. (eng).

Staker, H,. Horn, M.B. (2012). «Classifying K–12». Blended Learning. 22. https://www.christenseninstitute.org/wp-content/uploads/2013/04/fromClassifying-K-12-blended-learning.pdf. (eng).

Rjabuha, T., Gurova, T., Kulykova, L. (2021). Hmarnyj servis Google For Education u praktyci zmishanogo navchannja inozemnyh mov u vyshhij shkoli [The Google For Education cloud service in the practice of blended learning of foreign languages in higher education]. Aktual’ni pytannja gumanitarnyh nauk, 39(3), 175-182. https://doi.org/10.24919/2308-4863/39-3-28 (ukr).

Downloads


Переглядів анотації: 32

Опубліковано

2024-03-21

Як цитувати

[1]
В. Рудинський, «Використання технологій змішаного навчання у ВВНЗ: особливості формування готовності майбутніх фахівців спеціального призначення до професійної діяльності», OD, вип. 1, вип. 44, с. 151–163, Бер 2024.

Номер

Розділ

Інновації в освіті