FORESIGHT FOR DEVELOPMENT OF EDUCATION TO MEDIUM- AND LONG-TERM PERSPECTIVE

Authors

  • Olha M. Kuzmenko Київський університет імені Бориса Грінченка

Abstract

The article is devoted to the foresight as one of the most progressive methodology of forecasting; the main methods of the foresight are distinguished; the main steps of the realization of the foresight-project are defined; it is analyzed the role of this methodology in the context of the forming of the new research approaches that based on the integration of knowledge, dialogue of the ideas, conceptions and paradigms.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Olha M. Kuzmenko, Київський університет імені Бориса Грінченка

НДЛ освітології

References

Губерський Л.В. Сучасна філософія гуманітарного знання: парадигми і дискурси / Л.В. Губерський // Педагогічна і психологічна науки в Україні (до 15-річчя АПН України) / ред. колегія Сухомлинська О.В., Бех І.Д., Луговий В.І. – К.: Педагогічна думка, 2007. – Т.4. Педагогіка і психологія вищої школи. – 439 с. – С. 128 – 142.

Кірнос І.О. Форсайт як інструмент державного стратегічного планування / І.О. Кірнос // Інноваційна економіка. – 2013. – № 6 (44). – С. 31 – 37.

Проект Національної стратегії розвитку освіти в Україні на 2012-2021 роки [Електронний ресурс]. – Режим доступу:

http://www.mon.gov.ua/images/files/news/12/05/4455.pdf

Пекар Валерій, Пєстєрніков Євген. Людський капітал України 2025. Підсумки форсайту [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://hvylya.org/analytics/society/lyudskiy-kapital-ukrayini-2025-pidsumki-forsaytu.html

Разгуляев К.А., Хан Д.В. Форсайт и опыт прогнозирования научно-технологических направлений деятельности вуза / К.А. Разгуляев, Д.В. Хан. // Труды XV Всероссийской объединенной конференции инновационных направлений вуза «Интернет и современное общество» (IMS-2012). – Санкт-Петербург, Россия, 2012. – С.160 – 166.

Сисоєва С.О. Освіта як об’єкт дослідження / С.О. Сисоєва // Шлях освіти: науково-методичний журнал. – К.: Міністерство освіти і науки України, Національна академія педагогічних наук України, Асоціація працівників гімназій і ліцеїв України. – 2011. – № 2 – 48 с. – С. 5 – 11.

Соколов А. Долгосрочное прогнозирование тенденций развития образования методами Форсайт / А. Соколов // Вопросы образования. – 2004. - № 3. – С. 66 – 76.

Третьяк В. Форсайт как технология предвиденья / Владимир Третьяк // Экономические стратегии. – 2009. – № 8. – С. 52 – 59.

Форсайт «Образование-2030» [Електронний ресурс]. – МЕТАВЕР образование будущего. – Режим доступу: http://metaver.net/2011/edu2030/

A Practical Guide to Regional Foresight European Communities [Електронний ресурс] – European Commission Joint Research Centre. Institute for Prospective Technological Studies (IPTS). – Seville : Edificio Expo-WTCS, 2001. – 121 p. – Режим доступу: http://forera.jrc.ec.europa.eu/documents/eur20128en.pdf

Downloads


Abstract views: 465

Published

2014-03-20

How to Cite

[1]
O. M. Kuzmenko, “FORESIGHT FOR DEVELOPMENT OF EDUCATION TO MEDIUM- AND LONG-TERM PERSPECTIVE”, OD, no. 1 (5), pp. 108–116, Mar. 2014.

Issue

Section

Загальний розділ