DEVELOPMENT OF IDEAS OF CONTINUITY LABOR EDUCATION (1919 - 1934)

Authors

  • Eugen Antypin Київський університет імені Бориса Грінченка

DOI:

https://doi.org/10.28925/2312-5829.2018.3-4.919

Keywords:

continuity, educational ideas, labor education, preschool children, primary school age children

Abstract

The article presents the results of theoretical synthesis the problem of continuity labor education of pre-schools and primary school aged children in a historical retrospective of 1919-1934. Investigation of this scientific problem will contribute the modern reforming processes in pre-school and primary school education. Nowadays we need to find ways to organize life-oriented study for pre-school and primary school aged children. We sure that historical and educational heritage will help to understand our opportunities and risks.

Research was made on proven methodology concepts of modern Ukrainian historical and pedagogical science. Using the articles of educators published during 1919-1934, we were able to dwell on the main pedagogical ideas of the problem. System and narrative principles helps us to highlight the key ideas of continuity labor education of pre-school and primary school aged children.

Author highlights the views of educational theorists and practice-men of definite period on labor education as a basis of children’s education that time. The period of 1919-1934 years, in the history of Ukrainian education, is the period of rising soviet system of education. But we understand this period like the period of transforming pre-school and primary education. This process was carried out with lots of creative ideas in labor education of pre-school and primary school aged children. The changes of development the basic ideas about the upbringing children of pre-school and primary school age in a context of practice-oriented labor education are characterized in the article.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Eugen Antypin, Київський університет імені Бориса Грінченка

Старший викладач кафедри педагогіки та психології Педагогічного інституту

References

Б.Ч. Про політехнічне виховання / Б.Ч. // Радянська освіта, 1930. – № 11–12. – С. 17–19.

Гендрихівська А. 15 років дошкільного виховання на Україні / А. Гендрихівська // За комуністичне виховання дошкільника, 1932. – № 10. – С. 12–23.

Гендрихівська А. Школа і дошкільництво / А. Гендрихівська // Радянська освіта, 1928. – № 5. – С. 18–25.

Декларація Наркомосвіти УСРР про соціальне виховання дітей // Вістник Народнього Комісаріату Освіти У.С.Р.Р., 1920. – № 1. – С. 9–11.

Дорошенко О. Дитячий садок: порадник для керівників дошкільного виховання / О. Дорошенко. – К., 1922. – 217 с.

Дорошенко О. Проблема політехнізму в дошкільних установах / О. Дорошенко // Шлях освіти, 1930. – № 7–8. – С. 131–141.

Дорошенко О. Сучасний дитячий садок / О. Дорошенко // Шлях освіти, 1925. – № 7–8. – С. 41–51.

Іванюк Ганна Підготовка вчителя початкової школи до діалогічного навчання в контексті розбудови нової української школи / Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології, 2017. - №6. С. 252-262. DOI 10.24139/2312-5993/2017.06/252-262

Лубенець Н. Комплексова система в другій групі / Н. Лубенець // Радянська освіта, 1925. – № 12. – С. 36–41.

Макаренко А.С. Воспитание в семье и школе / А.С. Макаренко // Педагогические сочинения : в 8-ми т. / Акад. пед. наук СССР ; сост.: М.Д. Виноградова, А.А. Фролов. – М. : Педагогика, 1984. – Т. 4. – С. 287–314.

Різник Я. Комплексне навчання / Я. Різник // Радянська освіта, 1923. – № 2. – С. 34–44.

Соколянський І. Організація педагогічного процесу за комплексовою системою, методика і методична техніка / І. Соколянський // Радянська освіта, 1926. – № 1. – С. 11–16.

Чепіга Я. Практична трудова педагогіка / Яків Чепіга. – X. ; К. : Книгоспілка, 1924. – 121 с.

Шабалов С. Праця в школі / С. Шабалов // Шлях освіти, 1929. – № 5–6. – С. 131–141.

B.Ch. (1930) Pro polіtehnіchne vihovannja [About politechnical education]. Soviet education, No. 11-12 (ukr)

Gendrihіvs'ka A. (1932) 15 rokіv doshkіl'nogo vihovannja na Ukraїnі [15 years of preschool education]. For the communistic education, no. 10 (ukr)

Gendrihіvs'ka A. Shkola і doshkіl'nictvo [School and preschool]. Soviet education, no 5 (ukr)

Deklaracіja Narkomosvіti USRR pro socіal'ne vihovannja dіtej [Declaration of People’s commissariat of education for the Social education of children] (1920) (ukr)

Doroshenko O. (1922) Ditjachij sadok: poradnik dlja kerіvnikіv doshkіl'nogo vihovannja [Kindergarten: advisor for the preschool managers]. 217 p. (ukr)

Doroshenko O. (1930) Problema polіtehnіzmu v doshkіl'nih ustanovah [The problem of politechnizm in preschool institutions]. Rout of education, no. 7–8 (ukr)

Doroshenko O. (1925) Suchasnij ditjachij sadok [Modern kindergarten]. Rout of education, no 7–8 (ukr)

Іvanjuk Ganna (2017) Pіdgotovka vchitelja pochatkovoї shkoli do dіalogіchnogo navchannja v kontekstі rozbudovi novoї ukraїns'koї shkoli [Preparation of primary school teacher to dialogic education in the context of development of Modern Ukrainian School]. Pedagogical sciences: theory, history, innovation technologies, no.6. DOI 10.24139/2312-5993/2017.06/252-262 (ukr)

Lubenec' N. (1925) Kompleksova sistema v drugіj grupі [Complex system in second group]. Soviet education, no 12 (ukr)

Makarenko A.S. (1984) Vospitanie v sem'e i shkole [Upbringing in a family and school]. Pedagogical writings (rus)

Rіznik Ja. (1923) Kompleksne navchannja [Complex education]. Soviet education, no. 2 (ukr)

Sokoljans'kij І. (1926) Organіzacіja pedagogіchnogo procesu za kompleksovoju sistemoju, metodika і metodichna tehnіka [Organization of educational process on the complex system: methodology and method technik]. Soviet education, no. 1 (ukr)

Chepіga Ja. (1924) Praktichna trudova pedagogіka [Practical labor pedagogy]. 121 p. (ukr)

Shabalov S. (1929) Pracja v shkolі [Labor at school]. Rout of education, no. 5–6 (ukr)

Downloads


Abstract views: 357

Published

2018-09-08

How to Cite

[1]
E. Antypin, “DEVELOPMENT OF IDEAS OF CONTINUITY LABOR EDUCATION (1919 - 1934)”, OD, pp. 27–39, Sep. 2018.

Issue

Section

Philosophy and History of Education