FEATURES OF FUNCTIONAL READINESS OF CHILDREN TO SCHOOL
Abstract
We studied a «school maturity» to the systematic education at school by Kern-Ipasek, Wenger, Ozeretskii methods among senior pre-school age children in 3 children’s educational institutions. As a result of investigations we revealed that a significant part of the children functionally were not ready for education at school. Only 62.5 % of the children (56.8 % of boys and 68.1 % of girls) had a sufficient level of motivation preparedness within three months before beginning of education at school; 47.0 % of pre-school age children (25.6 % of boys and 68.3 % of girls) had a sufficient development of small motility by the indices of kinetic tremor; only 22.5 % of the children – by the indices of motormetric test.Downloads
References
Арапова-Пискарёва Н.А. О развитии программного обеспечения в сфере дошкольного образования / Н.А. Арапова-Пискарёва // Управление ДОУ. – 2005. – № 5. – С. 64-73.
Березина Н.О. Психофизиологическая характеристика готовности к школьному обученю детей подготовительных групп детского сада / Н.О. Березина, И.П. Лашнева // Актуальные вопросы психогигиены и охраны психического здоровья детей и подростков : материалы Всеросс. научн.-практ. конф., – М., 2007. – С. 46-47.
Зима Е.Г. Особенности предшкольного образования в современном российском обществе : автореф. дис. канд социол. наук / Е.Г. Зима. – М., 2004. – 23 с.
Кудрявцев В.Т. Предшкольное образование: необходимость или … / В. Т. Кудрявцев // Психологическая наука и образование. – 2005. - № 2. – С. 12-21.
Немчин Т.А. Состояния нервно-психического напряжения / Т.А. Немчин. – Л. : изд-во Ленинград. ун-та, 1983. – 167 с.
Определение функциональной готовности детей 6-ти летнего возраста к поступленню в школу и организация учебных занятий и режима продленного дня в первых классах общеобразовательной школы: методические рекомендации (№13862-85) / Научно-исследовательский институт гигиены детей и подростков. – М., 1985. – 32 с.