Проєктування дистанційного курсу з розвитку медіаінформаційної грамотності учителів мистецтва

Автор(и)

  • Людмила Гаврілова доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри теорії і практики початкової освіти ДВНЗ «Донбаський державний педагогічний університет», вул. Університетська, 12, м. Слов’янськ Донецької області, Україна https://orcid.org/0000-0003-1814-5323
  • Олена Бескорса доктор педагогічних наук, професор кафедри теорії і практики початкової освіти ДВНЗ «Донбаський державний педагогічний університет», вул. Університетська, 12, м. Слов’янськ Донецької області, Україна https://orcid.org/0000-0001-8018-8549
  • Олена Ишутіна кандидат педагогічних наук, доцент кафедри теорії і практики початкової освіти ДВНЗ «Донбаський державний педагогічний університет», вул. Університетська, 12, м. Слов’янськ Донецької області, Україна https://orcid.org/0000-0002-7801-4205

DOI:

https://doi.org/10.28925/2312-5829.2023.12

Ключові слова:

дистанційне навчання, медіаінформаційна грамотність, підготовка вчителів, проєктування дистанційного курсу

Анотація

Медіаграмотність на сьогодні є необхідним складником загальної інформаційної культури особистості, що набуває особливої актуальності в умовах військової агресії росії та жорстких реалій українського інформаційного простору з численними прикладами поширення неправдивої, неперевіреної, «фейкової» інформації.

У науковому обігу останніх років унормованим стало поняття «медіаінформаційна грамотність» (MIГ). Воно передбачає визнання провідної ролі інформації і медіа в повсякденному житті, дає змогу громадянам зрозуміти функції засобів масової інформації та інших постачальників інформації, критично оцінювати їх зміст, ухвалювати обґрунтовані рішення. В документах ЮНЕСКО та Європейської комісії концепт МІГ використовується як універсальний термін, яким позначається сукупність знань, установок, умінь і навичок, які дозволяють отримувати доступ до інформації та знань, аналізувати, оцінювати, використовувати, створювати та поширювати їх з максимальною продуктивністю відповідно до законодавчих  та етичних норм і з дотриманням прав людини.

Стаття висвітлює процес проєктування дистанційного курсу «Медіаінформаційна грамотність на уроках мистецтва» для вчителів закладів загальної середньої освіти, які викладають дисципліни мистецького циклу, зокрема інтегрований курс «Мистецтво». Було проаналізовано наукові джерела та нормативно-правові документи для з’ясування сутності та сучасного тлумачення поняття «медіаінформаційна грамотність»; розглянуто низку масових відкритих онлайн-курсів з медіаграмотності; проведено опитування вчителів мистецьких дисциплін. За результатами опитування було відібрано 6 тем, які найбільше зацікавили респондентів, та сформовано структуру дистанційного курсу, розрахованого на 30 годин, 1 кредит ЄКТС. До змісту курсу включено вивчення особливостей сприймання та критичної оцінки візуальних та аудіовізуальних мистецтв, а також різні аспекти впливу засобів медійних мистецтв на зміст медіаповідомлень. Курс можна пропонувати вчителям, передусім учителям початкової школи та дисциплін освітньої галузі «Мистецтво», як сертифікаційну програму в системі підвищення кваліфікації.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

Amdam, S. (2017). Media Education Goes Professional? Media Teachers’ Self-Image, Positioning and Educational Focus. Nordicom Review, 38 (1), 81–95. doi:10.1515/nor-2016-0019.

Antonova, O. (2020). New Ukrainian School: Didactic Bases of Developing Primary School Students’ Media Literacy. Kyiv: Heneza. (in Ukrainian)

Beskorsa, O. (2021). Platforms of professional self-development of primary school teachers of English. Scientific Bulletin of Uzhhorod University. Series: Pedagogy. Social work, 1(48), 33–39. DOI: 10.24144/2524-0609.2021.48.33-38. (in Ukrainian)

Council Resolution on a strategic framework for European cooperation in education and training towards the European Education Area and beyond (2021-2030) (2021). Brussels.

Danesi, M. (2015). Dictionary of Media and Communications. London-New York: Routledge.

Different Types Of Mass Media 2022. (n. d.). Visionary BusinessPerson. https://visionarybusinessperson.com/types-of-mass-media.

Digital Education Action Plan (2021-2027). European Education Area (2022). https://education.ec.europa.eu/focus-topics/digital/education-action-plan.

Erdem, C., & Erişti, B. (2018). Paving the Way for Media Literacy Instruction in Preservice Teacher Education: Prospective Teachers’ Levels of Media Literacy Skills. International Journal of Instruction, 11 (4), 795–810. doi:10.12973/iji.2018.11450a

European Parliament resolution of 16 December 2008 on media literacy in a digital world (2008). European Parliament. http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-//EP//TEXT+TA+P6-TA-2008-0598+0+DOC+XML+V0//EN.

Fedorov, A. (2014). Dictionary of the terms on media education, media pedagogy, media literacy, media competence. Moscow: Information for everyone. (in Russian).

Fez declaration on media and information literacy (2011). UNESCO. http://www.unesco.org/new/fileadmin/MULTIMEDIA/HQ/CI/CI/pdf/news/Fez%20Declaration.pdf.

History and Theory of Media. Coursera. (n. d.). https://ru.coursera.org/learn/teoriya-smi/

Innis, H. A. (2007). The Bias Of Communications & Monopolies Of Power. http://www.media-studies.ca/articles/innis.htm.

Lopes, P., Costa, P., Araujo, L., & Ávila P. (2018). Measuring media and information literacy skills: Construction of a test. Communications, 43 (4), 508–534. doi:10.1515/commun-2017-0051.

McLuhan, M. (2002). The Medium is the Massage : An Inventory of Effects, New York : Gingko Press.

Media Education as a Factor in Improving the Quality of Education and a Means Of Combating Humanitarian Aggression (2015). Analytical Note. National Institute for Strategic Studies. https://niss.gov.ua/doslidzhennya/gumanitarniy-rozvitok/mediaosvita-yak-chinnik-pidvischennya-yakosti-osviti-ta-zasib .

Media Lieracy for Educators. PROMETHEUS (n. d.). https://courses.prometheus.org.ua/courses/course-v1:CZ+MEDIA101+2018_T3/about.

Media Literacy Hours. EdEra. (n. d.). https://study.ed-era.com/uk/courses/course/824.

Media Literacy: Practical Skills. PROMETHEUS (n. d.). https://courses.prometheus.org.ua/courses/course-v1:CZ+MEDIA102+2018_T3/about.

Morze, N. , Buinytska, O. & Varchenko-Trotsenko, L. (2016). Creating a Modern Gigital Course in MOODLE. Kamianets-Podilskyi: PE Buinytskyi О. А. (in Ukrainian)

Naidonova, L., & Sliusarevskyi, M. (2016). Concept of implementing media literacy in Ukraine (New Edition). Kyiv: NAPS Ukraine. http://mediaosvita.org.ua/book/kontseptsiya-vprovadzhennya-mediaosvity/ (in Ukrainian).

Panchenko, L. (2018). MOOCs for developing a teacher of New ukrainian School. Methodist, 2 (74), 59–63. http://lib.iitta.gov.ua/709942 (in Ukrainian)

Pandian, A. , Baboo, Sh. B. , & Yi L. J (2020). Digital storytelling: engaging young people to communicate for digital media literacy. Malaysian Journal of Communication, 36 (1), 187–204. doi:10.17576/JKMJC-2020-3601-11

Paris Agenda or 12 Recommendations for Media Education (2007). UNESCO. http://www.ifap.ru/pr/2007/070625ba.pdf.

Paris Declaration on Media and Information Literacy in the Digital Era (2014). UNESCO. http://www.unesco.org/new/en/communication-and-information/resources/news-and-in-focus-articles/in-focus-articles/2014/paris-declaration-on-media-and-information-literacy-adopted/.

Richmond, M., Robinson, C. , & Sachs-Israel M. (2008). The Global Literacy Challenge : A Profile of Youth and Adult Literacy at the Mid-point of the United Nations Literacy Decade 2003–2012. Paris: UNESCO.

Sala, A., Punie, Y., Garkov, V., & Cabrera Giraldez, M. (2020). LifeComp: The European Framework for Personal, Social and Learning to Learn Key Competence. Luxembourg: Publications Office of the European Union. DOI:10.2760/302967.

Simonson, M. , Smaldino, S. , Albright, M., & Zvacek, S. (2003). Teaching and learning at a distance: foundations of distance education (2nd Ed.). Upper Saddle River, NJ: Merrill Prentice Hall.

Smith, R. (2022). What is Digital Media? The Centre for Digital Media. https://thecdm.ca/news/what-is-digital-media

Stocchetti, M. (2014). Media and Education in the Digital Age: Concepts, Assessments, Subversions. New York: Peter Lang Publishing Group.

Tezera, M. , Uçarb, O., & Tepe, A. (2019). A research on the use of visual media technology in education”. Education in the Knowledge Society, 20. doi:10.14201/eks2019_20_a28.

Very Verified: online-course on media literacy. EdEra. (n. d.). https://verified.ed-era.com/ua.

Volosheniuk, O. & Ivanov, V. (2018). Media Literacy at Primary School. Kyiv: CFP, AUP. (in Ukrainian)

Wilson, C. , Grizzle, A. , Tuazon, R. , Akyempong, K. , & Chi Kim Cheung (2011). Media and information literacy: curriculum for teachers. UNESCO.

Downloads


Переглядів анотації: 149

Опубліковано

2023-03-31

Як цитувати

[1]
Л. Гаврілова, О. Бескорса, і О. Ишутіна, «Проєктування дистанційного курсу з розвитку медіаінформаційної грамотності учителів мистецтва», OD, вип. 1(40), с. 22–39, Бер 2023.

Номер

Розділ

Інформатизація освіти