DEVELOPING THE MOTIVATION OF PUPILS TO LEARN WITH ICT MEANS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28925/2312-5829.2020.4.15

Keywords:

information competence, information and communication technologies, information, motivation, educational process, cognitive activity, formation of learning motives

Abstract

The article analyzes the latest research on the development of students' motivation to learn through ICT; defined the concept of "information and communication technologies" as the basis of quality educational process in the development of the information society; an attempt is made to characterize the pedagogical tasks of information and communication learning based on the study of the components of the motivational sphere of the modern generation and to describe the methodology and technology of the educational process using the latest electronic learning tools primarily computers.
For the purpose of integration of modern information and communication technologies in training preparation of pupils for full life in the conditions of information society, and also formation of motives of training as process of creation in school of conditions for emergence of internal motivations (motives, the purposes, emotions) and their further self-development of their own motivational sphere.
It is investigated that modern information technologies in the learning process allow: to intensify the cognitive activity of students; provide positive motivation for learning; to conduct lessons at a high aesthetic and emotional level; to ensure a high degree of differentiation of learning (almost individualization) increase the amount of work performed in the lesson by 1.5-2 times; improve knowledge control; rationally organize the educational process; to increase the efficiency of the lesson, to form skills of search and research activity; provide access to various reference systems, electronic libraries and other information resources.
The author concludes on the choice of optimal methods for the development of motivation to learn, taking into account the psychological and pedagogical aspects of this process; the conditions necessary for formation of motivation of pupils to training and maintenance of humane relations between the teacher and the pupil are characterized; Prospects for further research are identified, which consist in studying the specifics of the transformation of educational and cognitive motives into "meaning-making", ie their transition to a new – personal level.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Margarita Kozyr, Boris Grinchenko Kiev University, 18/2 I. Shamo b., 02154, Kiev, Ukraine

Associate Professor, Department of Theory and History of Pedagogy Pedagogical Institute , candidate of pedagogical sciences

References

Література

• Білан А.Д. Інформаційні технології: технічно-педагогічний аспект : монографія. Луцьк, 2008. 320 с.

• Жадан І.В. Психологічні умови формування учбово-пізнавальних мотивів: На матеріалі трудового навчання підлітків : Дис. … канд. психол. наук : 19.00.07. К., 1993. 138 с.

• Жалдак М.І. Педагогічний потенціал комп’ютерно-орієнтованих систем навчання математики. / Жалдак М. І.; Ред-кол. Комп’ютерно-орієнтовані системи навчання: збірник наукових праць. К.: НПУ імені М. П. Драгоманова. Вип. 7. 2003. 16 с.

• Козир М.В. Формування мотивації старшокласників до вивчення математики у процесі застосування ІКТ. «Педагогічна освіта: теорія і практика. Психологія. Педагогіка.» ISSN 2311-2409. Випуск № 30 (2/2018). С. 66‒73. (у співавторстві Павлюк О.А.)

• Козир М.В. ІКТ-педагогіка: нові вектори розвитку освіти в умовах інформаційного суспільства. Збірник наукових праць Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького. Вип. №4. 2015.

• Козир М.В. ІКТ–педагогіка – складова освітнього процесу. Педагогічний процес: Теорія і практика. ISSN 2078 – 1687 INDEX COPERNICUS. К., 2015. Вип. № 5–6. С. 61–65.

• Чернуха Н.М., Козир М.В. Інформація як педагогічна категорія процесу формування інформаційної компетентності. Збірник наукових праць. Педагогічний процес: Теорія і практика. ISSN 2078 – 1687 INDEX COPERNICUS. К., 2014. Вип. № 4. С.50–54.

• Маслоу Абрахам. Мотивация и личность. [перевод А. М. Татлыбаевой Abraham H. Maslow. Motivation and Personality (2nd ed.) N.Y.: Harper & Row]; СПб.: Евразия, 1999.

• Парфілова С. Л. Формування пізнавального інтересу як мотиву навчальної діяльності. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. Випуск 10 / Редкол.: І. А. Зязюн (голова ) та ін. Київ-Вінниця: ДОВ «Вінниця», 2006. 500 с.

• Руда Н. Л. Врахування мотиваційних теорій як основа ефективного навчання. Модернізація вищої освіти України: історія, досвід, перспективи : матер. Всеукраїн. наук.-практ. конф., (Київ, 9–11 лист. 2004 р.). К. : Наук.-метод. центр вищої освіти МОН України, 2005. С. 171–178.

• Medsen K.B. Modern Theories of Motivation. Copenhagen: Verl. Psychol., 1959. 345 p.

References

• Bilan, A. D. (2008) Informatsiini tekhnolohii: tekhnichno-pedahohichnyi aspekt : monohrafiia. [Information technologies: technical and pedagogical aspect: monograph]. Lutsk. 320 s.

• Zhadan, I. V. (1993) Psykholohichni umovy formuvannia uchbovopiznavalnykh motyviv: Na materiali trudovoho navchannia pidlitkiv. [Psychological conditions for the formation of educational and cognitive motives: On the material of labor training of adolescents.] : Dys. … kand. psykhol. nauk : 19.00.07 / K. 138 s.

• Zhaldak, M. I. (2003) Pedahohichnyi potentsial kompiuterno-oriientovanykh system navchannia matematyky. [Pedagogical potential of computer-oriented mathematics teaching systems.] /Zheldak M. I.; Red-kol. Kompiuterno-oriientovani systemy navchannia: zbirnyk naukovykh prats. NPU imeni M. P. Drahomanova, 7. 16 s.

• Kozyr, M.V. (2018) Formuvannia motyvatsii starshoklasnykiv do vyvchennia matematyky u protsesi zastosuvannia IKT. [Formation of motivation of high school students to study mathematics in the process of ICT application.]. «Pedahohichna osvita: teoriia i praktyka. Psykholohiia. Pedahohika.» ISSN 2311-2409, 30 (2/2018). S. 66‒73. (u spivavtorstvi Pavliuk O.A.)

• Kozyr, M.V. (2015) IKT-pedahohika: novi vektory rozvytku osvity v umovakh informatsiinoho suspilstva. [ICT-pedagogy: new vectors of education development in the information society.]. Zbirnyk naukovykh prats Cherkaskoho natsionalnoho universytetu imeni Bohdana Khmelnytskoho, 4.

• Kozyr, M.V. (2015) IKT–pedahohika – skladova osvitnoho protsesu. [ICT pedagogy is a component of the educational process.]. Pedahohichnyi protses: Teoriia i praktyka. ISSN 2078 – 1687 INDEX COPERNICUS, 5–6. S. 61 – 65.

• Chernukha, N.M., Kozyr, M.V. (2014) Informatsiia yak pedahohichna katehoriia protsesu formuvannia informatsiinoi kompetentnosti. [Information as a pedagogical category of the process of formation of information competence.]. Pedahohichnyi protses: Teoriia i praktyka. ISSN 2078 – 1687 INDEX COPERNICUS, 4. S.50–54.

• Maslou, Abrakham. (1999) Motyvatsyia y lychnost. [Motivation and personality.]. [perevod A. M. Tatybaevoi Abraham H. Maslow. Motivation and Personality (2nd ed.) N.Y.: Harper & Row]. SPb.: Evrazyia.

• Parfilova, S. L. (2006) Formuvannia piznavalnoho interesu yak motyvu navchalnoi diialnosti. [Formation of cognitive interest as a motive for educational activities.] Suchasni informatsiini tekhnolohii ta innovatsiini metodyky navchannia v pidhotovtsi fakhivtsiv: metodolohiia, teoriia, dosvid, problem, 10 / Redkol.: I. A. Ziaziun (holova ) ta in. Kyiv-Vinnytsia: DOV «Vinnytsia». 500 s.

• Ruda, N. L. (2005) Vrakhuvannia motyvatsiinykh teorii yak osnova efektyvnoho navchannia. [Consideration of motivational theories as a basis for effective learning] Modernizatsiia vyshchoi osvity Ukrainy: istoriia, dosvid, perspektyvy : mater. Vseukrain. nauk.-prakt. konf., (Kyiv, 9–11 lyst. 2004 r.). Nauk.-metod. tsentr vyshchoi osvity MON Ukrainy. S. 171–178.

• Medsen, K. B. (1959) Modern Theories of Motivation. Copenhagen: Verl. Psychol. 345 p.

Downloads


Abstract views: 517

Published

2020-11-29

How to Cite

[1]
M. Kozyr, “DEVELOPING THE MOTIVATION OF PUPILS TO LEARN WITH ICT MEANS”, OD, vol. 31, no. 4, pp. 231–246, Nov. 2020.

Issue

Section

Acmeological Studios