«INVERTED LEARNING AS AN INNOVATIVE FORM OF EDUCATIONAL PROCESS ORGANIZATION»

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28925/2312-5829.2020.4.11

Keywords:

literature, educational process, flipped learning, advantages, gradual mental development, technology

Abstract

The article highlights the need for positive changes in education through the use of innovative learning technologies. Analysis of scientific sources shows that this problem is urgent in the education system. Modern findings of equipping teachers with knowledge based on the innovations and child-centered approach are considered. The meaning and the content of flipped learning concept is specified; the own vision of the term is offered in the article. The principles of literary competence formation among high school students with the use of blended learning are substantiated and determined. The methodological aspects of the model application in a modern school are covered as well as its essence, features, advantages, possible difficulties and conditions which ensure the acquisition of literary education. The appropriateness of introducing such training in Ukrainian literature lessons is substantiated. The use of flipped learning at the Ukrainian literature lesson is demonstrated, due to which students acquire moral and ethical values. In the article there are covered methodological aspects of the Flipped Classroom, implementation possibilities of the competence approach in teaching of Ukrainian literature. The educational process is modeled in accordance with the modern requirements of student-oriented approach and task-based approach and Flipped classroom at the lesson of Ukrainian literature. The article proposes an algorithm based on the flipped learning for conducting the 11th grade Ukrainian literature lesson about the life and career of Valerian Pidmohylny. It is noted that the effective acquisition of knowledge occurs due to a combination of traditional and innovative learning, and it also depends on the student’s moral values and the staged use of technological learning. It is justified that the reading experience is based on the ability to analyze, interpret, compare, draw parallels, draw conclusions, use knowledge of literary theory in practice. It is primarily a combination of logical and sensory aspects, modern means of education, remote teaching and online learning, these components allow students to acquire competencies through projects, discussions and other activities.
It is proved that the combination of traditional and innovative learning approaches including the virtual and real educational resources contributes to the transformation of literary knowledge into social and reading experience, prepares students for productive activities by turning them into active learners and changing teachers' role from the main source of knowledge to facilitator.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Lyudmila Nazarenko, Mykolaiv Regional Institute of Postgraduate Pedagogical Education, Admiralskaya str., 4-а, 327000, Nikolaev, Ukraine

Candidate of Pedagogical Sciences, Associate Professor of the Department of Theory and Methodology of Language-literary and Artistic-aesthetic Education

References

Література

• Басалгина Т. Ю. Технология «Перевернутый класс» при изучении специальных дисциплин. Профессиональное образование: проблемы и перспективы развития : материалы V краевой заочной научно-практической конференции (г. Пермь, 17 октября 2014 года): Пермский гос. проф.-пед. колледж, 2014. С. 173–175.

• Бершадский М. Е. Дидактические и психологические основы образовательной технологии. М. : Центр «Педагогический поиск», 2003. 256 с.

• Заводчикова Н. И. Использование модели организации обучения «перевернутый класс» в курсе дисциплины «методика обучения и воспитания в области информатики». Вестник ТвГУ. Серия «Педагогика и психология». 2016. № 1. С. 139–146.

• Козяр М. М. Інноваційні технології підготовки фахівців у навчальних закладах. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 2 : Комп’ютерно-орієнтовані системи навчання. К. : НПУ імені М. П. Драгоманова, 2015. № 16. С. 92–96.

• Кулиева О. Н. Перевёрнутая классная комната (flipped classroom) как учебная стратегия смешанного обучения. Роль университетского образования и науки в современном обществе : материалы междунар. науч. конф., Минск, 26–27 февр. 2019 г. / Белорус. гос. ун-т ; редкол. : А. Д. Король (пред.) [и др.]. Минск : БГУ, 2019. С. 363–369.

• Лісецький К. А. Змішані і традиційні форми навчання. Матеріали науково-практичної конференції «Новітні освітні технології», 2013. URL: http://confesp.fl.kpi.ua/node/1156.

• Марков М. Технология и эффективность социального управления. Пер. с болг. / М. Марков; под ред. и с предисл. Т. В. Керимовой. М. : Прогресс, 1982. 267 с.

• Неділько В. Я. Методика викладання української літератури в середній школі. – К. : Вища школа, 1978. – 248 с.

• Паламарчук В. Ф. Як виростити інтелектуала: Посібник для вчителів і керівників шкіл. Тернопіль: Богдан, 2000. 152 с.

• Пометун О. Інтерактивні методики та система навчання. К. : Шк. світ, 2007. 112 с.

• Пометун О. І. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання: науково-метод. посібн. К. : А. С. К, 2004. 192 с.

• Селеменев С. Информационные технологии в школе: проблемы и поиски решения. Информатика и образование, 2005. № 5. С. 97–100.

• Ситченко А. Методика навчання української літератури в загальноосвітніх закладах: навч. посіб. для студентів-філологів. К. : Ленвіт, 2011. С. 304.

• Ткачук Г. Аналіз та особливості впровадження моделей змішаного навчання в освітній процес закладу вищої освіти. Наукові записки. Серія педагогіка, 2018. № 3. С. 28–36. DOI 10: 25128 / 2415-3605.18.3.4.

References

• Basalgina, T. Ju. (2014). Tehnologija «Perevernutyj klass» pri izuchenii special'nyh disciplin [Technology is the «Flipped classroom" in the study of special disciplines]. Professional'noe obrazovanie: problemy i perspektivy razvitija : materialy V kraevoj zaochnoj nauchno-prakticheskoj konferencii. 173–175 (rus).

• Bershadskij, M. E., Guzeev, V. V. (2003). Didakticheskie i psihologicheskie osnovanija obrazovatel'noj tehnologii [Didactic and psychological foundations of educational technology]. (256 s.). M. : Centr «Pedagogicheskij poisk» (rus).

• Zavodchikova, N. I., Pljasunova, U. V. (2016). Ispol'zovanie modeli organizacii obuchenija «perevernutyj klass» v kurse discipliny «metodika obuchenija i vospitanija v oblasti informatiki» [Using the model of organization of training «inverted class» in the course of the discipline «methods of training and education in the field of computer science»]. Vestnik TvGU. Serija «Pedagogika i psihologija». 139–146 (rus).

• Kozjar, M. M., Kademija, M. Ju. (2015). Innovacijni tekhnologhiji pidghotovky fakhivciv u navchaljnykh zakladakh [Innovative technologies for training specialists in educational institutions]. Naukovyj chasopys NPU imeni M. P. Draghomanova. Serija 2 : Komp'juterno-orijentovani systemy navchannja. – K. : NPU imeni M. P. Draghomanova, no. 16. 92–96 (ukr).

• Kulieva, O. N. (2019). Perevjornutaja klassnaja komnata (flipped classroom) kak uchebnaja strategija smeshannogo obuchenija [The flipped classroom as a blended learning strategy]. Rol' universitetskogo obrazovanija i nauki v sovremennom obshhestve : materialy mezhdunar. nauch. konf., Minsk. Belorus. gos. un-t ; redkol.: A. D. Korol' (pred.) [i dr.]. Minsk : BGU. 363–369 (rus).

• Lisecjkyj, K. A. (2013). Zmishani i tradycijni formy navchannja. Materialy naukovo-praktychnoji konferenciji «Novitni osvitni tekhnologhiji» [Mixed and traditional forms of education ]. Rezhym dostupu: http://confesp.fl.kpi.ua/node/1156 – (ukr).

• Markov, M. (1982). Tehnologija i jeffektivnost' social'nogo upravlenija [Technology and effectiveness of social management]. Per. s bolg.; T. V. Kerimovoj (pod red. i s predisl). M. : Progress. (267 s.) (ukr).

• Nedilko, V. Ya. (1978). Metodyka vykladannia ukrainskoi literatury v serednii shkoli [Methods of teaching Ukrainian literature in secondary schools]. K. : Vyshcha shkola. (248 s.) (ukr).

• Palamarchuk, V. F. (2000). Yak vyrostyty intelektuala: Posibnyk dlia vchyteliv i kerivnykiv shkil [How to raise an intellectual]. Ternopil: Bohdan. (152 s.) (ukr).

• Pometun, O. (2007). Interaktyvni metodyky ta systema navchannia [Interactive methods and training system]. K. : Shk. svit. (112 s.) (ukr).

• Pometun, O. I., Pirozhenko, O. I. (2004). Suchasnyj urok. Interaktyvni tekhnologhiji navchannja [Modern lesson. Interactive learning technologies]: naukovo-metod. posibn. K. : A. S. K. (192 s.) (ukr).

• Selemenev, S. (2005). Informacionnye tehnologii v shkole: problemy i poiski reshenija [Information technology in school: problems and solutions]. no 5. S. 97–100 (ukr).

• Sytchenko, A. (2011). Metodyka navchannia ukrainskoi literatury v zahalnoosvitnikh zakladakh [Methods of teaching Ukrainian literature in General education institutions]: navch. posib. dlia studentiv-filolohiv. K. : Lenvit. S. 304 (ukr).

• Tkachuk, Gh. (2018). Analiz ta osoblyvosti vprovadzhennja modelej zmishanogho navchannja v osvitnij proces zakladu vyshhoji osvity [Analysis and features of implementation of mixed learning models in the educational process of higher education institutions]. Naukovi zapysky. Serija pedaghoghika. no. 3. S. 28–36. DOI 10: 25128 / 2415-3605.18.3.4 (ukr).

Downloads


Abstract views: 521

Published

2020-11-29

How to Cite

[1]
L. Nazarenko, “«INVERTED LEARNING AS AN INNOVATIVE FORM OF EDUCATIONAL PROCESS ORGANIZATION»”, OD, vol. 31, no. 4, pp. 163–181, Nov. 2020.

Issue

Section

Informatization of Education