PROBLEMS OF TEACHERS’ INTERACTION WITH PRESCHOOLERS AND THEIR PARENTS IN THE CONDITIONS OF MODERN EDUCATIONAL CHALLENGES COVID-19

Authors

Keywords:

distance education, online platforms, online tools, pandemic, preschool children

Abstract

The article analyzes the new realities of preschool education in the context of the Covid-19 pandemic; The problems of interaction of teachers with preschoolers and their parents during distance education are singled out, namely among the technological difficulties we first single out the availability of computer equipment, high-speed Internet, the ability to repair any equipment damage during the epidemic. Pedagogical problems include the shortage of staff with universal training, ie those who have modern pedagogical and information technologies and are psychologically ready to work with preschoolers and their parents in the new educational and cognitive network environment. Administrative problems include compiling lists for group training sessions, parent counseling, communication with families and children whose e-mail address has changed. Priority online platforms and tools for working with parents and preschoolers have been identified. The authors also present the positive aspects of distance education for teachers, namely the possibility of free education on various educational platforms; the results of a survey of educators and future bachelors on the problems of distance education of preschoolers in a pandemic. The results of the survey showed that not all the benefits of distance education were realized in the conditions of the epidemic in relation to preschool institutions. For example, due to the workload of adults (both teachers and parents), the network environment, such features as flexibility (education at a convenient time and place), large audience, efficiency, manufacturability (use of new advances in information technology), social equality and, as a consequence, quality were not typical. The most important problem - distance education has shown the inability to provide education and social support for children from poor families (e.g., nutrition). 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Olga Polevikova, Kherson State University, st. Universitetskaya 27, 73003, Kherson, Ukraine

Candidate of Pedagogical Sciences, Associate Professor, Associate Professor of The Department of Theory and Methodology of Preschool and Primary Education

Tatiana Shvets, Kherson State University, st. Universitetskaya 27, 73003, Kherson, Ukraine,

Candidate of Pedagogical Sciences, Senior Lecturer of The Department of Theory And Methodology of Preschool and Primary Education

References

Література:

• Бонч-Бруєвич Г. Ф. Технічні засоби навчання з використанням інформаційних комп’ютерних технологій : навч. посіб. Київ : КМПУ імені Б. Д. Грінченка, 2007. 44 с.

• Варзар Т. М. Дистанційна освіта в сучасній освітній діяльності. Українознавство.2005. № 1. С. 116 – 119.

• Горбань О. В. Освітній потенціал відеоігор: світоглядно-методологічні засади. URL: http://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/28035/1/O_Horban_OPVSMZ_OD_2019_3-4%2826-27%29.pdf

• Дичківська І. М. Інноваційні педагогічні технології. К. Видавничий дім «Слово». 2013. 448 с.

• Козлітін Д. О. Матющенко І. І. Медіа середовище сучасного дошкільника та роль майбутнього педагога у ньому. URL: http://elibrary.kubg.edu.ua/19452/6/Kozlitin_Matushenko_MVCH_3_2_2017.pdf

• Кошель А. П. Використання здоров’язбережувальних технологій у дошкільному закладі URL: file:///D:/Downloads/VchdpuP_2016_135_12.pd f (дата звернення 20.09. 2018).

• Крутій К. Готовність в умовах невизначеності. Методичні акценти в організації освітнього процесу в новому навчальному році. Дошкільне виховання. 2020. № 8. С. 3v9.

• Мардарова І. Сучасні інформаційні технології як засіб організації пізнавальної діяльності дітей дошкільного віку. URL: http://www.nbuv.gov.ua/portal/Soc_Gum/Gnvp/2010_4_SV2/19.pdf

• Мардарова І. Інформатизація дошкільної освіти : проблеми та перспективи розвитку. Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К.Д.Ушинського. №5(112). 2016. С. 78 – 82

• Мисик О.С. Методологічні аспекти формування фахової компетентності в майбутніх вихователів дітей дошкільного віку. Педагогічний альманах. 2018. № 38. С. 119–126.

• Пасічніченко А. В., Ковалевська Н. В. Психологічна характеристика соціальної тривожності дітей дошкільного віку. Дошкільна освіта у сучасному соціокультурному просторі. Полтава, 2017. Вип. 1. С. 124–129.

• Полєвікова О. Б., Швець Т. А. Безпечний світ дошкільника: метод. посіб. Харків. 2019.143 с.

• Полєвікова О. Б., Швець Т. А. Організація пошуково-дослідницької діяльності в дошкіллі : метод. посіб. Харків. 2018.109 с.

• Полєвікова О. Б., Швець Т. А. Сім’я та дитячий садок: виховуємо дитину разом : метод. посіб. Харків. 2018. 126 с.

• Половіна О. А., Ліпчевська І. Л. Актуальні проблеми перспективності змісту сучасної дошкільної освіти. Молодий вчений. 2018. № 8.1. С. 89–93.

• Шпак І. О. Сучасні педагогічні технології.URL: www.archive.nbuv.gov.ua/ Pfto/2009_4/files/ ped904_77.pdf

• Andersson, K., & Gullberg, A. (2012). What is science in preschool and what do teachers have to know to empower children? Cultural Studies of Science Education, 9(2), 275–296. https://doi.org/10.1007/s11422-012-9439-6.

• Bustamante, A. S., White, L. J., & Greenfield, D. B. (2018). Approaches to learning and science education in Head Start: Examining bidirectionality. Early Childhood Research Quarterly, 44, 34–42. https://doi.org/10.1016/j.ecresq.2018.02.013.

• Campbell, C., Speldewinde, C., Howitt, C., & MacDonald, A. (2018). STEM practice in the early years. Creative Education,9(1), 11–25. https://doi.org/10.4236/ce.2018.91002.

• Fridberg, M., Thulin, S., & Redfors, A. (2018). Preschool children’s collaborative science learning scaffolded by tablets. Research in Science Education, 48(5), 1007–1026. https://doi.org/10.1007/s11165-016-9596-9.

• Gomes, J., & Fleer, M. (2019). The development of a scientific motive: how preschool science and home play reciprocally contribute to science learning. Research in Science Education, 49(2), 613–634. https://doi.org/10.1007/s11165-017-9631-5.

References:

• Andersson, K., & Gullberg, A. (2012). What is science in preschool and what do teachers have to know to empower children? Cultural Studies of Science Education, 9 (2), 275–296. DOI: https://doi.org/10.1007/s11422-012-9439-6.

• Bonch-Bruyevy`ch, G. F. (2007). Texnichni zasoby` navchannya z vy`kory`stannyam informacijny`x komp'yuterny`x texnologij : navch. posib. [Technical means of learning with the use of computer information technology]. Ky`yiv : KMPU imeni B. D. Grinchenka. 44 s. [in Ukrainian].

• Bustamante, A. S., White, L. J., & Greenfield, D. B. (2018). Approaches to learning and science education in Head Start: Examining bidirectionality. Early Childhood Research Quarterly, 44, 34–42. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ecresq.2018.02.013.

• Campbell, C., Speldewinde, C., Howitt, C., & MacDonald, A. (2018). STEM practice in the early years. Creative Education, 9 (1), 11–25. DOI: https://doi.org/10.4236/ce.2018.91002.

• Dy`chkivs`ka, I. M. (2013). Innovacijni pedagogichni texnologiyi. [Innovative pedagogical technologies]. K. Vy`davny`chy`j dim «Slovo». 448 s. [in Ukrainian].

• Fridberg, M., Thulin, S., & Redfors, A. (2018). Preschool children's collaborative science learning scaffolded by tablets. Research in Science Education, 48 (5), 1007–1026. DOI: https://doi.org/10.1007/s11165-016-9596-9.

• Gomes, J., & Fleer, M. (2019). The development of a scientific motive: how preschool science and home play reciprocally contribute to science learning. Research in Science Education, 49 (2), 613–634. DOI: https://doi.org/10.1007/s11165-017-9631-5.

• Gorban`, O. V. (2019). Osvitnij potencial videoigor: svitoglyadno-metodologichni zasady`.[Educational potential of video games: worldview and methodological principles]. http://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/28035/1/O_Horban_OPVSMZ_OD_2019_3-4%2826-27%29.pdf [in Ukrainian].

• Koshel`, A. P. (2016). Vy`kory`stannya zdorov'yazberezhuval`ny`x texnologij u doshkil`nomu zakladi. [Use of health technologies in preschool]. file:///D:/Downloads/VchdpuP_2016_135_12.pd f. [in Ukrainian].

• Kozlitin, D. O. & Matyushhenko, I. I. (2017). Media seredovy`shhe suchasnogo doshkil`ny`ka ta rol` majbutn`ogo pedagoga u n`omu. [The media environment of the modern preschooler and the role of the future teacher in it]. http://elibrary.kubg.edu.ua/19452/6/Kozlitin_Matushenko_MVCh_3_2_2017.pdf [in Ukrainian].

• Krutij, K. (2020). Gotovnist` v umovax nevy`znachenosti. Metody`chni akcenty` v organizaciyi osvitn`ogo procesu v novomu navchal`nomu roci. [Readiness in conditions of uncertainty. Methodical accents in the organization of the educational process in the new school year].Doshkil`ne vy`xovannya. 8. S. 3–9. [in Ukrainian].

• Mardarova, I. (2010). Suchasni informacijni texnologiyi yak zasib organizaciyi piznaval`noyi diyal`nosti ditej doshkil`nogo viku. [Modern information technologies as a means of organizing the cognitive activity of preschool children]. http://www.nbuv.gov.ua/portal/Soc_Gum/Gnvp/2010_4_SV2/19.pdf [in Ukrainian].

• Mardarova, I. (2016). Informaty`zaciya doshkil`noyi osvity` : problemy` ta perspekty`vy` rozvy`tku. [Informatization of preschool education: problems and prospects of development]. Naukovy`j visny`k Pivdennoukrayins`kogo nacional`nogo pedagogichnogo universy`tetu imeni K.D.Ushy`ns`kogo. 5 (112). S. 78–82 [in Ukrainian].

• My`sy`k, O. S. (2018). Metodologichni aspekty` formuvannya faxovoyi kompetentnosti v majbutnix vy`xovateliv ditej doshkil`nogo viku. [Methodological aspects of formation of professional competence in future educators of preschool children]. Pedagogichny`j al`manax. 38. S. 119–126. [in Ukrainian].

• Pasichnichenko, A. V., Kovalevs`ka, N. V. (2017). Psy`xologichna xaraktery`sty`ka social`noyi try`vozhnosti ditej doshkil`nogo viku. [Psychological characteristics of social anxiety in preschool children]. Doshkil`na osvita u suchasnomu sociokul`turnomu prostori. Poltava. 1. S. 124–129. [in Ukrainian].

• Polovina, O. A., Lipchevs`ka, I. L. (2018). Aktual`ni problemy` perspekty`vnosti zmistu suchasnoyi doshkil`noyi osvity`. [Current issues of prospects for the content of modern preschool education]. Molody`j vcheny`j. 8.1. S. 89–93. [in Ukrainian].

• Polyevikova, O. B. & Shvecz`, T. A. (2018). Organizaciya poshukovo-doslidny`cz`koyi diyal`nosti v doshkilli : metod. posib. [Organization of research activities in preschool]. Xarkiv.109 s. [in Ukrainian].

• Polyevikova, O. B., Shvecz`, T. A. (2018). Sim'ya ta dy`tyachy`j sadok: vy`xovuyemo dy`ty`nu razom : metod. posib. [Family and kindergarten: raising a child together]. Xarkiv. 126 s. [in Ukrainian].

• Polyevikova, O. B., Shvecz`, T. A. (2019). Bezpechny`j svit doshkil`ny`ka: metod. posib. [Safe world of a preschooler]. Xarkiv.143 s. [in Ukrainian].

• Shpak, I. O. (2009). Suchasni pedagogichni texnologiyi. [Modern pedagogical technologies]. www.archive.nbuv.gov.ua/ Pfto/2009_4/files/ ped904_77.pdf[in Ukrainian].

• Varzar, T. M. (2005). Dy`stancijna osvita v suchasnij osvitnij diyal`nosti. [Distance education in modern educational activities]. Ukrayinoznavstvo. 1. S. 116–119. [in Ukrainian].

Downloads


Abstract views: 2491

Published

2020-11-29

How to Cite

[1]
O. Polevikova and T. Shvets, “PROBLEMS OF TEACHERS’ INTERACTION WITH PRESCHOOLERS AND THEIR PARENTS IN THE CONDITIONS OF MODERN EDUCATIONAL CHALLENGES COVID-19”, OD, vol. 31, no. 4, pp. 115–128, Nov. 2020.

Issue

Section

Socio-culturological Principles of Modern Education