EXPERIMENTAL VERIFICATION OF SOCIAL ACTIVITY OF JUNIOR SCHOOLCHILDREN IN EXTRACURRICULAR ACTIVITIES
DOI:
https://doi.org/10.28925/2312-5829.2020.4.6Keywords:
social activity, responsibility, social maturity, independence, junior schoolchildrenAbstract
The article considers social activity, which is a condition of self-determination of the individual in society and conscious regulation of behavior; manifests itself in various spheres of human life: labor, socio-political, educational and leisure, social and domestic. It is realized in various forms not only as an individual, but also as a group or collective, aimed at realizing the capabilities and potential of certain social groups. Social activity can be considered as a creative, productive, or non-creative, reproductive process, as it is manifested in creativity, acts of will, communication. The integral characteristic of social activity reflects the active life position of the person which is shown in its principledness, defense of own positions, views at the decision of social questions; human ability to make socially significant changes in life, experience, material and spiritual culture. It is from the active life position of the individual depends on a person's ability to make socially significant changes in social development. With the help of the method of incomplete sentences, the knowledge about the essence of such socially significant qualities as social responsibility, social activity, tolerance, solidarity in junior schoolchildren was clarified.
Thus, the purpose of the article is to theoretically substantiate the key concepts of "social activity", "social interaction" and experimental testing of socially significant qualities such as social responsibility, social activity, tolerance, solidarity in junior high school students.
The article uses methods: analysis, systematization and generalization of scientific literature in order to clarify the state of development of the research problem and clarify the conceptual apparatus, the method of incomplete sentences was used to collect empirical material.
The concept of educating social activity of junior schoolchildren in extracurricular activities remains undeveloped. We consider it promising to study the relationship between educational and extracurricular activities in the education of social activity of junior students.
Downloads
References
Література:
• Боришевський М. Й. Психологічні механізми розвитку особистості. Педагогіка і психологія. 1996. № 3 (12). С. 26–33.
• Енциклопедія освіти / Акад. пед. наук України; [відповід. ред. Василь Григорович Кремень.]. К. : Юрінком Інтер, 2008. 1040 с.
• Каменева Е. Г. Развитие социальной зрелости студентов педагогического вуза: дисс. … канд. пед. наук: 13.00.01. Оренбург, 2004. 184 с.
• Канішевська Л. В. Виховання соціальної зрілості старшокласників загальноосвітніх шкіл-інтернатів у позаурочній діяльності : монографія. К. : ХмЦНП, 2011. 368 с.
• Мальковская Т. Н. Социальная активность старшеклассников: (Педагогическая наука – реформе школы). М. : Педагогика, 1988. 144 с.
• Мазурик О. В., Єрескова Т. В. Соціальна активність сучасного українського соціуму: форми, ресурси, наслідки. Вісник Національного університету «Юридична академія України імені Ярослава Мудрого». № 3 (30) 2016. С.70-77.
• Поліщук С. П. Психологічні умови розвитку соціальної зрілості учнів вищого професійного училища: дис. …канд. психол. наук: 19.00.07. К., 2007. 232 с.
• Соціологія : підручник / М. П. Требін, В. Д. Воднік, Г. П. Клімова та ін. ; за ред.М. П. Требіна. Х. : Право, 2010. 224 с.
• Сухомлинський В. О. Вибрані твори: у 5-ти т. К. : Радянська школа, 1976. Т. І.: Спілкування в колективі. 1976. 654 с.
• Фельдштейн Д. И. Проблемы возрастной и педагогической психологи. М. : Международная педагогическая академия, 1995. 368 с.
References:
• Bory`shevs`ky`j, M. J. (1996) Psy`xologichni mexanizmy` rozvy`tku osoby`stosti [Psychological mechanisms of personality development]. Pedagogika i psy`xologiya, 3 (12). S. 26–33. [in Ukrainian].
• Ency`klopediya osvity` [Encyclopedia of Education ] / Akad. ped. nauk Ukrayiny`; [vidpovid. red. Vasy`l` Gry`gorovy`ch Kremen`]. Kyiv : Yurinkom Inter, 2008. 1040 s. [in Ukrainian].
• Kameneva, E. G. (2004) Razvy`ty`e socy`al`noj zrelosty` studentov pedagogy`cheskogo vuza [Development of social maturity of students of pedagogical high school]: dy`ss. … kand. ped. nauk: 13.00.01. Orenburg. 184 s. [in Russian].
• Kanishevs`ka, L. V. (2011) Vy`xovannya social`noyi zrilosti starshoklasny`kiv zagal`noosvitnix shkil-internativ u pozaurochnij diyal`nosti [Vykhovannia sotsial'noi zrilosti starshoklasnykiv zahalnoosvitnykh shkil-boarding in extracurricular activities]: monografiya. K. : XmCzNP. 368 s. [in Ukrainian].
• Mal`kovskaya, T. N. (1988) Socy`al`naya akty`vnost` starsheklassny`kov [Social activity of high school students]: (Pedagogy`cheskaya nauka – reforme shkoly). Moskva : Pedagogy`ka. 144 s. [in Russian].
• Mazury`k, O. V., Yereskova T. V. (2016) Social`na akty`vnist` suchasnogo ukrayins`kogo sociumu [Social activity of modern Ukrainian society] : formy`, resursy`, naslidky`. Visny`k Nacional`nogo universy`tetu «Yury`dy`chna akademiya Ukrayiny` imeni Yaroslava Mudrogo», 3 (30). S.70–77. [in Ukrainian].
• Polishhuk, S. P. (2007) Psy`xologichni umovy` rozvy`tku social`noyi zrilosti uchniv vy`shhogo profesijnogo uchy`ly`shha [Psychological conditions of development of social maturity of pupils of higher professional school]: dy`s. …kand. psy`xol. nauk: 19.00.07. Kyiv. 232 s. [in Ukrainian].
• Sociologiya [Sociology]: pidruchny`k / M. P. Trebin, V. D. Vodnik, G. P. Klimova ta in. ; za red.M. P. Trebina. Xarkiv. : Pravo, 2010. 224 s. [in Ukrainian].
• Suxomly`ns`ky`j, V. O. (1976) Vy`brani tvory` [Selected works]: u 5-ty` t. Kyiv : Radyans`ka shkola, I.: Spilkuvannya v kolekty`vi. 654 s. [in Ukrainian].
• Fel`dshtejn, D. Y`. (1995) Problemы vozrastnoj y` pedagogy`cheskoj psy`xology` [Problems of age and pedagogical psychology]. Moskva : Mezhdunarodnaya pedagogy`cheskaya akademy`ya. 368 s. [in Ukrainian].
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Educological discourse
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автори зберігають за собою всі авторські права та одночасно надають журналу право першої публікації на умовах лізенції Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License, що дозволяє розповсюджувати даний матеріал із зазначенням авторства та первинної публікації в даному журналі.