DIGITAL COMPETENCES OF JUNIOR BACHELORS IN AGRONOMY
DOI:
https://doi.org/10.28925/2312-5829.2020.3.11Keywords:
digital, competences, digitization, model, standard of education, agronomy, curriculumAbstract
The article deals with the introduction of digital competences in the educational process of junior bachelors in agronomy. The model of development of digital skills of the population of the EU countries (EU Digital Competence Framework for Educators), the plan of the European model of digital competences for education is analyzed.
The traditional model of education is concerned with knowledge achieving and today it does not satisfy either the job market or students. Today, Ukrainian education is being transformed in line with world requirements, as evidenced by the introduced reforms in the system of education and the adoption of a new law on education. The paradigm of education is being transformed; models and learning approaches are changing. And, in general, research shows that the overall vector of change is aimed at developing digital competence, social and communication skills for successful activities in the digital world.
The examples of formation of digital competences in the process of training of modern specialists around the world and in Ukraine are given; taking into account the Framework of digital competence, the decision of the Ministry of Education and Science of Ukraine on reforming the education system is analyzed. According to the analysis of the labour market of the agricultural sector which there is a problem of non-compliance of the national structure of vocational education with the prospective needs of the agricultural labour market in terms of qualification level and structure of professional competencies of graduated agronomists, the main reason for which is non-taking into account the consideration in the process of preparation of the current state of use of information technologies in the areas of agricultural industry. Comparison of special (professional, subject) competences in accordance with the existing standard of training of junior bachelors in agronomy and the proposed list of competencies formed in accordance with current trends in global digitalization, including agricultural production is carried out. A thematic structure of the content of training for the formation of digital professional competencies for future agronomists is proposed. The issue of teaching a new discipline in terms of professional affiliation of the teacher is raised.
Downloads
References
• Експеримент з впровадження електронного підручника і електронної платформи. 2018. URL : https://mon.gov.ua/storage/app/media/news/%D0%9D%D0%BE%D0 %B2%D0%B8%D0%BD%D0%B8/2018/04/18/experiment_project_paper_19032018.pdf (дата звернення: 23.09.2020)
• Кубів С., Мініч О., Бірюков А. та ін. (2016) Цифрова адженда України – 2020 URL: https://ucci.org.ua/uploads/files/58e78ee3c3922.pdf (дата звернення: 23.09.2020).
• Баловсяк Н.Х.(2006) Структура та зміст інформаційної компетентності майбутнього спеціаліста. Науковий часопис Серія № 2. Комп’ютерно-орієнтовані системи навчання. № 4 (11), 3-6.
• Берман Н.Д. (2017) Формирование информационной компетентности студентов. Електронний науковий журнал Современные исследования социальных проблем Т. 8. №2-2, 28-34. doi:10.12731/2218-7405-2017-2-2-28-34.
• Беспалов П. В. (2003) Акмеологический подход к формированию и развитию информационно-технологической компетентности государственных служащих. Матеріали конф. «Информационные технологии в образовании-2003». URL: http://ito.edu.ru/2003/II/3/II-3-2414.html (дата звернення: 23.09.2020).
• Буйницька О., Варченко-Троценко Л., Грицеляк Б. Цифровізація закладу вищої освіти. Освітологічний дискурс. 2020. № 1 (28). DOI: 10.28925/2312-5829.2020.1.6
• Головань, М. С. Інформатична компетентність як об’єкт педагогічного дослідження. Зб. наук. Праць [Українська інженерно-педагогічна академія]. Серія : Проблеми інженерно-педагогічної освіти. 2007. Вип. 16. С. 314 – 324.
• Дарлінгер В.А. Компьютерная компетентность – основа профессионализма современного учителя математики. Информационные технологии в образовании-2003 : збірник наукових праць Міжнародний конгрес конференцій (м. Москва, 16-20 листопада 2003) 2003 URL: http://ito.edu.ru/2003/II/3/II-3-1788.html (дата звернення : 23.09.2020).
• Дьомін О. (2018) Формування професійної компетентності майбутніх бакалаврів із агроінженерії в умовах модернізації вітчизняного сільського господарства. Наук. вісн. Ін-ту професійно-технічної освіти НАПН України. Сер. : Професійна педагогіка. 16. 109 – 114. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvipto_2018_16_20 (дата звернення: 23.09.2020).
• Шаповалов А. Дигіталізація як сучасна тенденція розвитку інституту освіти ІКС-2012 : матеріали І Міжнародної наукової конференції (м. Львів, 25 – 28 квітня 2012 р.). Львів, 2012. С 124–125.
• Постанова Кабінету Міністрів України від 16 жовт. 2014 р. № 630. URL : https://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/630-2014-%D0%BF (дата звернення: 23.09.2020).
• Про внесення змін до стандарту вищої освіти за спеціальністю 201 «Агрономія» для першого (бакалаврського) рівня вищої освіти: наказ Міністерства освіти і науки від 05.12.2018 р. № 1339. 2018. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/vishcha-osvita/zatverdzeni%20standarty/12/21/201-agronomiya-bakalavr.pdf (дата звернення: 23.09.2020).
• Про затвердження Положення про електронні освітні ресурси: наказ Міністерство освіти і науки, молоді та спорту України від 01.10.2012 № 1060 Дата оновлення: № 749 29.05.2019. URL:https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1695-12 (дата звернення: 23.09.2020).
• Силадій І. Розвиток освіти в контексті основних викликів глобалізації Вища освіта України. 2016. Вип. 4. С. 34–38.
• Цифрові компетенції як умова формування якості людського капіталу : аналіт. зап. / [В. С. Куйбіда, О. М. Петроє, Л. І. Федулова, Г. О. Андрощук]. – Київ : НАДУ, 2019. – 28 с.
• Топоров Д. А. Дигитализация образования: за и против, перспективы. Сравнительная педагогика. 2018. Вип. 8. С. 109–116.
• Цифрові технології в сільському господарстві – поточний стан та значення для освіти. Цифрова освіта у природничих університетах: матеріали V міжнар. наук. конф.(м. Київ, 17-18 жовт. 2018 р.). Київ : НУБіП України, 2018. 148 с.
• EACEA; Eurydice; Eurostat. Key Data on Education in Europe 2012 / EACEA; Eurydice; Eurostat // Brussels: Eurydice. – 2012. URL: http://www.saaic.sk/eurydice/publikacie/Key%20Data%20on%20Education%202012%20-%20Final%20Report.pdf (дата звернення: 23.09.2020).
• Laine S., Myllymäki M., Hakala I. The Role of the Learning Styles in Blended Learning // EDULEARN15 Proceedings. 7th International Conference on Education and New Learning Technologies (Barcelona,6th-8th of July 2015). Barcelona, 2015. PP. 5016 – 5025.
• Transnational Needs Analysis Report. URL: http://blearning- project.eu/index.php/news/18-transnational-needs-analysis-report (дата звернення: 23.09.2020).
References
• Eksperyment z vprovadzhennia elektronnoho pidruchnyka i elektronnoi platformy [An experiment to implement an electronic textbook and electronic platform]. 2018. https://mon.gov.ua/storage/app/media/news/%D0%9D%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D0%BD%D0%B8/2018/04/18/experiment_project_paper_19032018.pdf (data zvernennia: 23.09.2020).
• Kubiv, S., Minich, O., Biriukov, A. ta in. (2016) Tsyfrova adzhenda Ukrainy – 2020 [Digital Agenda of Ukraine – 2020] https://ucci.org.ua/uploads/files/58e78ee3c3922.pdf (data zvernennia: 23.09.2020).
• Balovsiak, N.Kh.(2006) Struktura ta zmist informatsiinoi kompetentnosti maibutnoho spetsialista [Структура та зміст інформаційної компетентності майбутнього спеціаліста]. Naukovyi chasopys Seriia 2. Kompiuterno-oriientovani systemy navchannia. 4 (11), 3– 6.
• Berman, N.D. (2017) Formirovanie informatsionnoy kompetentnosti studentov [Formation of information competence of students]. Elektronniy naukoviy zhurnal Sovremennye issledovaniya sotsial'nykh problem 8. №2–2, 28–34. doi:10.12731/2218-7405-2017-2-2-28-34.
• Bespalov, P. V. (2003) Akmeologicheskiy podkhod k formirovaniyu i razvitiyu informatsionno-tekhnologicheskoy kompetentnosti gosudarstvennykh sluzhashchikh [Acmeological approach to the formation and development of information technology competence of civil servants]. Materіali konf. «Informatsionnye tekhnologii v obrazovanii-2003». http://ito.edu.ru/2003/II/3/II-3-2414.html (data zvernennya: 23.09.2020).
• Buinytska, O., Varchenko-Trotsenko L., Hrytseliak B. (2020) Tsyfrovizatsiia zakladu vyshchoi osvity [Digitization of higher education institutions]. Osvitolohichnyi dyskurs. 1 (28). DOI: 10.28925/2312-5829.2020.1.6
• Holovan, M. S. (2007) Informatychna kompetentnist yak obiekt pedahohichnoho doslidzhennia [Information competence as an object of pedagogical research]. Zb. nauk. Prats [Ukrainska inzhenerno-pedahohichna akademiia]. Seriia : Problemy inzhenerno-pedahohichnoi osvity. 16. S. 314–324.
• Darlіnger, V.A. (2003) Komp'yuternaya kompetentnost' – osnova professionalizma sovremennogo uchitelya matematiki [Computer competence is the basis of the professionalism of a modern mathematics teacher]. Informatsionnye tekhnologii v obrazovanii-2003 : zbіrnik naukovikh prats' Mіzhnarodniy kongres konferentsіy (m. Moskva, 16–20 listopada 2003) http://ito.edu.ru/2003/II/3/II-3-1788.html (data zvernennya : 23.09.2020).
• Domin, O. (2018) Formuvannia profesiinoi kompetentnosti maibutnikh bakalavriv iz ahroinzhenerii v umovakh modernizatsii vitchyznianoho silskoho hospodarstva [Formation of professional competence of future bachelors in agroengineering in the conditions of modernization of domestic agriculture]. Nauk. visn. In-tu profesiino-tekhnichnoi osvity NAPN Ukrainy. Ser. : Profesiina pedahohika. 16. 109–114. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvipto_2018_16_20 (data zvernennia: 23.09.2020).
• Shapovalov, A. (2012) Dyhitalizatsiia yak suchasna tendentsiia rozvytku instytutu osvity IKS-2012 [Digitalization as a modern trend in the development of the Institute of Education ICS-2012] : materialy I Mizhnarodnoi naukovoi konferentsii (m. Lviv, 25 – 28 kvitnia 2012 r.). Lviv. S 124–125.
• Postanova Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 16 zhovt. 2014 r. № 630 [Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine of October 16. 2014 № 630]. https://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/630-2014-%D0%BF (data zvernennia: 23.09.2020).
• Pro vnesennia zmin do standartu vyshchoi osvity za spetsialnistiu 201 «Ahronomiia» dlia pershoho (bakalavrskoho) rivnia vyshchoi osvity: nakaz Ministerstva osvity i nauky vid 05.12.2018 r. № 1339 [On amendments to the standard of higher education in the specialty 201 "Agronomy" for the first (bachelor's) level of higher education: order of the Ministry of Education and Science dated 05.12.2018 № 1339]. 2018. https://mon.gov.ua/storage/app/media/vishcha-osvita/zatverdzeni%20standarty/12/21/201-agronomiya-bakalavr.pdf (data zvernennia: 23.09.2020).
• Pro zatverdzhennia Polozhennia pro elektronni osvitni resursy: nakaz Ministerstvo osvity i nauky, molodi ta sportu Ukrainy vid 01.10.2012 № 1060 [On approval of the Regulation on electronic educational resources: order of the Ministry of Education and Science, Youth and Sports of Ukraine dated 01.10.2012 № 1060] Data onovlennia: 749 29.05.2019. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1695-12 (data zvernennia: 23.09.2020).
• Syladii, I. (2016) Rozvytok osvity v konteksti osnovnykh vyklykiv hlobalizatsii Vyshcha osvita Ukrainy [Development of education in the context of the main challenges of globalization Higher education in Ukraine]. 4. S. 34–38.
• Kuibida, V. S., Petroie, O. M., Fedulova, L. I., Androshchuk, H. O. (2019) Tsyfrovi kompetentsii yak umova formuvannia yakosti liudskoho kapitalu [Digital competences as a condition for the formation of the quality of human capital] analit. zap. Kyiv : NADU. 28 s.
• Toporov, D. A. (2018) Digitalizatsiya obrazovaniya: za i protiv, perspektivy. Sravnitel'naya pedagogika [Digitalization of education: pros and cons, prospects]. 8. S. 109–116.
• Tsyfrovi tekhnolohii v silskomu hospodarstvi – potochnyi stan ta znachennia dlia osvity. Tsyfrova osvita u pryrodnychykh universytetakh [Digital technologies in the Silskoe state government are a flowing mill that is significant for education. Digital education at natural universities] : materialy V mizhnar. nauk. konf.(m. Kyiv, 17-18 zhovt. 2018 r.). Kyiv : NUBiP Ukrainy, 2018. 148 s.
• EACEA; Eurydice; Eurostat. Key Data on Education in Europe 2012 / EACEA; Eurydice; Eurostat Brussels: Eurydice. 2012. http://www.saaic.sk/eurydice/publikacie/Key%20Data%20on%20Education%202012%20-%20Final%20Report.pdf (дата звернення: 23.09.2020).
• Laine, S., Myllymäki, M., Hakala, I. (2015)The Role of the Learning Styles in Blended Learning EDULEARN15 Proceedings. 7th International Conference on Education and New Learning Technologies (Barcelona,6th-8th of July 2015). Barcelona. PP. 5016–5025.
• Transnational Needs Analysis Report. http://blearning- project.eu/index.php/news/18-transnational-needs-analysis-report (дата звернення: 23.09.2020).
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Educological discourse
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автори зберігають за собою всі авторські права та одночасно надають журналу право першої публікації на умовах лізенції Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License, що дозволяє розповсюджувати даний матеріал із зазначенням авторства та первинної публікації в даному журналі.