ENSURING TRANSPARENCY AND INFORMATION OPENNESS OF GENERAL SECONDARY EDUCATION IN KYIV
DOI:
https://doi.org/10.28925/2312-5829.2020.3.9Keywords:
school website, educational institution, information openness, transparency, State Service for Education QualityAbstract
The article offers consideration of the results of the analysis of the State Service for Education Quality in Kyiv of the sites of educational institutions of communal, state and private forms of ownership of the city of Kyiv in relation to their availability and occupancy on 21 indicators: charter of educational institution; licenses for educational activities; structure and governing bodies of the educational institution; staff in accordance with the license conditions; educational programs implemented in the educational institution and the list of educational components provided by the relevant educational program; service area assigned to the educational institution by its founder (for preschool and general secondary education institutions); licensed volume and actual number of students; language (languages) of the educational process; availability of vacant positions, procedure and conditions of the competition for their replacement (in case of its holding); material and technical support of the educational institution (according to the license conditions); results of monitoring the quality of education; annual report on the activities of the educational institution; admission rules; conditions of accessibility of the educational institution for training of persons with special educational needs; tuition fees for private schools); list of additional educational and other services, their cost, procedure for provision and payment; rules of conduct for students; a plan of measures aimed at preventing and combating bullying in the educational institution; the procedure for submitting and reviewing (with confidentiality) applications for cases of bullying (harassment) in an educational institution, response and responsibility of persons in an educational institution involved in bullying (harassment).
The authors of the article developed 518 sites of schools of various forms of ownership: state and communal forms of ownership - 437, private - 81.
On average, according to 21 indicators, 56% of schools publish the necessary information on the websites of general secondary education institutions. The authors hope that the comments and suggestions set out in the conclusions to the article will help schools to systematize information about their lives and prospects.
Downloads
References
• Marjanovic O., Cecez-Kecmanovic D. Exploring the tension between transparency and datification effects of open government IS through the lens of Complex Adaptive Systems (2017) Journal of Strategic Information Systems, 26 (3), pp. 210–232.
• Markina, I.A., Safonov, Y.N., Zhylinska, O.I., Gaidai, T.V. Education management in Ukraine in the context of global economic transformations (2018) European Research Studies Journal, 21 (Special Issue 3), pp. 317–332. DOI: 10.35808/ersj/1384.
• Гончаренко Ю. Концептуальні положення щодо параметризації інформаційної прозорості у задачах оцінювання та оптимізації вебсайту ЗВО. Центральноукраїнський науковий вісник. Економічні науки. 2019. № 3 (36). С. 247–254.
• Закон України «Про освіту». URL: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/2145-19/page3
• Михасюк О. К. Критерії ефективності громадсько-державного управління закладами загальної середньої освіти Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 5 : Педагогічні науки : реалії та перспективи : зб. наук. праць. – Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2019. Вип. 71. С. 164–169.
• Наказ МОН України від 09.01.2019 № 17 «Про затвердження Порядку проведення інституційного аудиту закладів загальної середньої освіти» URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0250-19#Text(дата звернення 29.08.2020).
• Сумська В.В. Удосконалення правових засад публічного управління якістю освіти в частині забезпечення прозорості та інформаційної відкритості закладів загальної середньої освіти. Державно-управлінські студії. 2019. Том 1. № 12. С. 90–98.
• Управління Державної служби якості освіти у м. Києві. URL: https://www.facebook.com/KyivSQEua/
References
• Marjanovic, O., Cecez-Kecmanovic, D. (2017) Exploring the tension between transparency and datification effects of open government IS through the lens of Complex Adaptive Systems Journal of Strategic Information Systems, 26 (3), pp. 210–232.
• Markina, I. A., Safonov, Y. N., Zhylinska, O. I., Gaidai, T. V. Education management in Ukraine in the context of global economic transformations (2018) European Research Studies Journal, 21 (Special Issue 3), pp. 317–332. DOI: 10.35808/ersj/1384.
• Ghoncharenko, Ju. (2019) Konceptualjni polozhennja shhodo parametryzaciji informacijnoji prozorosti u zadachakh ocinjuvannja ta optymizaciji vebsajtu ZVO Centraljnoukrajinsjkyj naukovyj visnyk. Ekonomichni nauky. 3 (36). S. 247–254.
• Zakon Ukrajiny «Pro osvitu». http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/2145-19/page3
• Mykhasjuk, O. K. (2019) Kryteriji efektyvnosti ghromadsjko-derzhavnogho upravlinnja zakladamy zaghaljnoji serednjoji osvity Naukovyj chasopys Nacionaljnogho pedaghoghichnogho universytetu imeni M. P. Draghomanova. Serija 5 : Pedaghoghichni nauky : realiji ta perspektyvy : zb. nauk. pracj. Kyjiv : Vyd-vo NPU imeni M. P. Draghomanova. 71. S. 164–169.
• Nakaz MON Ukrajiny vid 09.01.2019 # 17 «Pro zatverdzhennja Porjadku provedennja instytucijnogho audytu zakladiv zaghaljnoji serednjoji osvity» https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0250-19#Text(data zvernennja 29.08.2020).
• Sumsjka, V. V. Udoskonalennja pravovykh zasad publichnogho upravlinnja jakistju osvity v chastyni zabezpechennja prozorosti ta informacijnoji vidkrytosti zakladiv zaghaljnoji serednjoji osvity // Derzhavno-upravlinsjki studiji. 2019. 1. 12. S. 90–98.
• Upravlinnja Derzhavnoji sluzhby jakosti osvity u m. Kyjevi. https://www.facebook.com/KyivSQEua/
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Educological discourse
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автори зберігають за собою всі авторські права та одночасно надають журналу право першої публікації на умовах лізенції Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License, що дозволяє розповсюджувати даний матеріал із зазначенням авторства та первинної публікації в даному журналі.