PECULIARITIES OF PREPARING FUTURE PRIMARY SCHOOL TEACHERS FOR USING MIND MAPS IN MATHEMATICS LESSONS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28925/2312-5829.2020.2.8

Keywords:

interactive technologies, mind maps, preparation of a future teacher, mathematics lesson in a primary school

Abstract

A great deal of information can be covered up by means of mind maps. This concept, on the basis of which the technology of mind maps was created, was introduced in the 70's by Anthony "Tony" Peter Buzan. The author believed that the use of mind maps was most suitable for higher education and research institutes but their application is so convenient and efficient in covering up information that they are easy to use in mathematics lessons in a primary school in different ways: 1) for creating an interactive lesson plan by a teacher (a mind map that you follow during the lesson) using ICT resources; 2) creating students' own mind maps to cover the theme of the lesson. In the article the technique of preparing future primary school teachers for using mind maps in mathematics lessons to create interactive lesson plans is substantiated. Software resources for creating mind maps are described, in particular FreeMind, Bubbl.us, MindMeister, which are useful in creating mind maps in mathematics lessons in a primary school, their positive and negative sides are identified; the algorithm of creating mind maps for a primary school student is given.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Nina Rudenko, Borys Grinchenko Kyiv University 18/2, Igor Shamo B., 02154, Kiev, Ukraine

Ph.D., Senior Lecturer of Primary Education Department

References

• Головіна Н. Ментальні карти. Фізико-математичні записки : зб. наук. пр. / [редкол. Ю. О. Ковальчук (відпов. ред.) та ін.]. – Ніжин: Видавництво НДУ ім. Миколи Гоголя. − 2015. − С. 79–84.

• Луцанич У., Лавренова М. Використання ментальних карт на уроках у початковій школі. Освіта і формування конкурентоспроможності фахівців в умовах євроінтеграції: збірник тез доповідей Міжнародної науково-практичної конференції, 26−27 жовтня 2017р., Мукачево / Ред.кол.: Т.Д. Щербан (гол.ред.) та ін. – Мукачево: Вид-во МДУ, 2017.− С. 232–234

• Національний звіт за результатами міжнародного дослідження якості освіти PISA-2018 / кол. авт. : М. Мазорчук (осн. автор), Т. Вакуленко, В. Терещенко, Г. Бичко, К. Шумова, С. Раков, В. Горох та ін. ; Український центр оцінювання якості освіти. Київ : УЦОЯО, 2019. 439 с.

• Оксентюк Н. Можливості застосування ментальних карт в навчальному процесі. Технології навчання : наук.-метод. зб. Нац. унів. Водного господарства та природокористування. – Рівне. – 2015− С. 194–208.

• Освітологія: хрестоматія: навч. посібник для студентів вищих навчальних закладів / Укладачі Огнев’юк В. О., Сисоєва С. О. – К.: ВП «Едельвейс», 2013. – 744 с.

• Позднякова Т. Є. Візуалізація та структурування інформації за допомогою ментальних карт на уроках біології: [науково-методичний посібник]. – Рівне: РОІППО, 2018. – 50 с.

• Пометун О. І. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання: наук.-метод. посіб. – Київ: Вид-во А.С.К., 2006. – 192 с.

• Buzan T., Buzan B. The Mind Map Book. /T. Buzan, B. Buzan – London : BBC Books, 1993. – 320 p.

• Zixing Shen, Songxin Tan, Keng Siau Use of mental models and cognitive maps to understand students’ learning challenges. Journal of Education for Business. Volume 94, 2019- issue 5, p. 281–289 doi.org/10.1080/08832323.2018.1527748

References

• Holovina, N. (2015) Mentalni karty [Mind maps]: Fizyko-matematychni zapysky [Physical and Mathematical Notes]: Scientific Journal / [Ed. Yu.O. Kovalchuk]. – Nizhyn: P NDU im. Mykoly Hoholia. S. 79–84

• Lutsanych, U. & Lavrenova, M. Vykorystannia mentalnykh kart na urokakh u pochatkovii shkoli [Using mind maps at primary school lessons] (2017): Osvita i formuvannia konkurentnospromozhnosti fakhivtsiv v umovakh yevrointehratsii Education and development of competitiveness of specialists within the framework of European integration – Mukachevo: P MDU. – P. 232–234

• Natsionalnyi zvit za rezultatamy mizhnarodnoho doslidzhennia yakosti osvity PISA-2018 [National Report on the Results of the International PISA-2018 Education Quality PISA-2018 ]

http://pisa.testportal.gov.ua/wpcontent/uploads/2019/12/PISA_2018_Report_UKR.pdf

• Oksentiuk, N. (2015) Mozhlyvosti zastosuvannia mentalnykh kart v navchalnomu protsesi [Possibilities of using mind maps in the educational process] Educational technologies : Scientific and Methodical Journal, Rivne. − P. 194–208.

• Osvitolohiia [Educology] (2013). V. O. Ohneviuk, S. O. Sysoieva (Ed.). K.: VP «Edelveis», 744

• Pozdniakov,a T. Y. (2018). Vizualizatsiia ta strukturuvannia informatsii za dopomohoiu mentalnukh kart na urokakh biolohii [Visualizing and structuring information with mind maps in biology lessons]– Rivne: ROIPPO. – 50 p.

• Pometun, O. I. (2006) Suchasnyi urok. Interaktyvni tekhnolohii navchannia [Contemporary lesson, Interactive educational technologies], Kyiv, 192

• Buzan, T. & Buzan, B. (1993) The Mind Map Book. London : BBC Books. – 320

• Zixing Shen, Songxin Tan & Keng Siau (2019) Use of mental models and cognitive maps to understand students’ learning challenges. Journal of Education for Business. Volume 94, - issue 5, p. 281–289 doi.org/10.1080/08832323.2018.1527748

Downloads


Abstract views: 443

Published

2020-06-01

How to Cite

[1]
N. Rudenko, “PECULIARITIES OF PREPARING FUTURE PRIMARY SCHOOL TEACHERS FOR USING MIND MAPS IN MATHEMATICS LESSONS”, OD, no. 2 (29), pp. 92–104, Jun. 2020.

Issue

Section

Innovations are in Education