SOCIAL-PSYCHOLOGICAL ASPECTS OF ORGANIZATION OF COMMUNICATIVE INTERACTION IN THE VIRTUAL SPACE

Authors

  • Maryna V. Sittseva

Keywords:

social worker, social services, readiness for professional activity, motivational component, cognitive component, operational components, personal component

Abstract

In the article the analysis of the communication features of a person as a subject of virtual interaction in the socio-psychological dimension. The aim of the article is defined allocation of specific content and socio-psychological forms of communication personality in the virtual space. Based on the properties of the virtual space – transgenicе, timeless character and anonymity – the structure of socio-virtual image of man as a user of the Internet. Presents the key problems of transformation of personality under the influence of virtual social networks as a new means of communication activities. Identified threats and risks total digitalization of information flow. Considered the specific features of the person as a participant of virtual fields of social communication on the basis of which conclusions are drawn about the underdevelopment of determining the ontological, axiological and structural and functional bases of stay of the person in the Internet network, which is a promising direction of scientific-psychological study.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Бакулев Г.П. Массовая коммуникация: Западные теории и концепции.– М.: Аспект Пресс, 2005. – 176 с.

Бычков В.В., Маньковская Н.Б. Виртуальная реальность в пространстве эстетического опыта // Вопросы философии. – 2006. – № 11. – С. 47-59.

Жубинский А. Социальные функции информации в современном обществе: ценностный аспект // Власть. – 2010. – № 1. – С. 31-34.

Иванов Д.В. Виртуализация общества. – СПб.: "Петербургское Востоковедение", 2000. – 96 с.

Корсунцев И.Г. Философия виртуальной реальности // Виртуальная реальность: Философские и психологические аспекты. – М., 1997. – С. 185-188.

Литвинцева Л.В., Налитов С.Д. Виртуальная реальность: анализ состояния и подходы к решению // Новости искусственного интеллекта. – 1995. – № 3. – С. 24-90.

Лукина Н.П. Информационное общество: состояние и перспективы социально-философского исследования / Н.П. Лукина. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.huminf.tsu.ru

МакНайер Б. Технологии / Медиа. Введение / под ред. А. Бригза, П. Кобли.– М.: ЮНИТИ-ДАНА, 2005. – С. 224-241.

Маньковская Н.Б. Виртуальная реальность в искусстве и эстетике / Н.Б. Маньковская // Виртуалистика: экзистенциальные и эпистемологические аспекты. – М., 2004. – С. 310-327.

Носов Н.А. Виртуальная психология. – М.: «Аграф», 2000. – 432 с.

Орлов A.M. Виртуальная реальность. Пространство экранных культур как среда обитания / А.М. Орлов. – М., 1997. – 336 с.

Сорос Дж. Открытое общество. Реформируя глобальный капитализм.– М., 2001. – 287 с.

Хилько Н.Ф. Развитие аудиовизуальных творческих способностей: психологические и социокультурные аспекты. – Омск: Сиб. филиал Рос. ин-та культурологии, 2004. – 158 с.

Downloads


Abstract views: 335

Published

2014-10-16

How to Cite

[1]
M. V. Sittseva, “SOCIAL-PSYCHOLOGICAL ASPECTS OF ORGANIZATION OF COMMUNICATIVE INTERACTION IN THE VIRTUAL SPACE”, OD, no. 3 (7), pp. 201–210, Oct. 2014.

Issue

Section

Загальний розділ