Креативність як основа педагогічної інноватики в освіті технологічного профілю

Автор(и)

  • Людмила Любарська Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського https://orcid.org/0000-0003-3342-8276

DOI:

https://doi.org/10.28925/2312-5829/2025.2.8

Ключові слова:

креативність, майбутній учитель технологій, професійна підготовка, когнітивний компонент, мотивація, практична діяльність, інноваційна освіта, педагогічна майстерність, самооцінка, творчий потенціал

Анотація

У статті розкрито сутність креативності як одного з ключових чинників професійної успішності майбутніх учителів технологій. Теоретичний аналіз сучасних наукових підходів дозволив окреслити чотирикомпонентну структуру креативності: когнітивний, емоційно-мотиваційний, практично-діяльнісний та результативний компоненти. Емпіричне дослідження, проведене серед студентів педагогічного університету та молодих учителів, показало переважання середнього та високого рівнів самооцінки творчого потенціалу. Зафіксовано високу готовність респондентів до впровадження інноваційних методик та адаптації до змін у професійній діяльності. Виявлено прямий взаємозв’язок між упевненістю в собі та здатністю до креативної педагогічної діяльності. Результати дослідження підкреслюють значення
створення педагогічного середовища, що сприяє розвитку творчих здібностей. Запропоновано напрями
удосконалення професійної підготовки майбутніх учителів технологій через інтеграцію компонентів креативності у зміст і форми освітньої діяльності. Обґрунтовано необхідність подальших міжрегіональних досліджень для з’ясування впливу соціокультурного середовища на розвиток креативного потенціалу педагогів.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

Yaremenko, L. (2015). Osoblyvosti formuvannia kreatyvnosti v systemi pozashkilnoi osvity [Features of Сreativity Development in Extracurricular Education]. Visnyk Instytutu rozvytku dytyny, Seriia: Filosofiia, pedahohika, psykholohiia, 37, 95–105 [in Ukrainian].

Frytsiuk, V. A. (2024). Oznaky kreatyvnosti maibutnioho pedahoha yak osobystisnoi katehorii [Signs of Creativity of a Future Teacher as a Personal Category]. Modern Information Technologies and Innovation Methodologies of Education in Professional Training: Methodology, Theory, Experience, Problems: collection of scientific papers, Vinnytsia: TOV «Druk+», Is. 74, pp. 176–186 [in Ukrainian].

Liubarska, L. A. (2023). Kreatyvnist yak vazhlyva osobystisna yakist maibutnikh uchyteliv tekhnolohii [Creativity as an Essential Personal Quality of Future Technology Teachers]. In Osobystisno-profesiina pidhotovka fakhivtsiv u konteksti intehratsii Ukrainy v yevropeiskyi osvitnii prostir (pp. 148–153). Proceedings of the AllUkrainian Scientific-Practical Conference. Vinnytsia [in Ukrainian].

Frytsiuk, V., Martseva, L., & Liubarska, L. (2024). Stvorennia pidtrymuiuchoho seredovyshcha dlia rozvytku kreatyvnosti maibutnikh fakhivtsiv [Creating a supportive environment for developing future specialists’ creativity]. Naukovi zapysky Vinnitskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Mykhaila Kotsiubynskoho. Seriia: Pedahohika i psykholohiia, 74, 60–65 [in Ukrainian]. https://doi.org/10.31652/2415-7872-2023-74-60-65

Guilford, Y. P. (1967). The Nature of Humane Intelligence. New York, NY [in English].

Torrance, E. P. (1962). Guiding Creative Talent. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall [in English].

Urban, K. K. (1999). Pooshchrenie i podderzhka kreatyvnosti v shkole [Encouragement and Support of Creativity in School]. Inostrannaia psikhologiia, 1, 41–51 [in Russian].

Frytsiuk, V. A. (2004). Formuvannia kreatyvnosti maibutnikh uchyteliv muzyky [Development of creativity in future music teachers] (PhD thesis). Vinnytsia [in Ukrainian].

Kutsevol, O. M. (2007). Teoretyko-metodychni osnovy rozvytku kreatyvnosti maibutnikh uchyteliv literatury [Theoretical and Methodical Foundations for the Development of Future Literature Teachers’ Creativity]. Extended abstract of Doctor’s thesis, Kyiv [in Ukrainian].

Podorozhna, V. (n.d.). Struktura kreatyvnosti maibutnikh uchyteliv pryrodnychoho profiliu [Structure of Creativity of Future Science Teachers] [in Ukrainian]. http://vuzlib.com/Педагогіка/

Guilford, J. P. (1950). Creativity. American Psychologist, 5, 444–454 [in English].

Shandruk, S. K. (2015). Psykholohiia profesiinykh tvorchykh zdibnostei [Psychology of Professional Creative Abilities]. Ternopil: Еkonomichna dumka [in Ukrainian].

Downloads


Переглядів анотації: 96

Опубліковано

2025-07-22

Як цитувати

[1]
Л. Любарська, «Креативність як основа педагогічної інноватики в освіті технологічного профілю », OD, вип. 49, вип. 2, с. 84–93, Лип 2025.

Номер

Розділ

Теорія і практика професійної освіти