Використання методу аналізу ієрархій при виборі онлайн-курсу з інформаційної гігієни

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.28925/2312-5829.2023.45

Ключові слова:

метод аналізу ієрархій, прийняття рішень, онлайн-курс, інформаційна гігієна, неформальна освіта.

Анотація

У статті розглянуто використання методу аналізу ієрархій (Аnalytic Hierarchy Process) Томаса Сааті для прийняття рішення щодо вибору онлайн курсу неформальної освіти. Показано значущість проблеми вибору серед альтернатив і остаточного прийняття рішення у педагогічній сфері.  Обґрунтована  простота, зручність і універсальність методу. Розглянуто застосування методу у поставленій задачі: вибір онлайн курсу з інформаційної гігієни (інфомедійної грамотності) для здобувачів вищої освіти серед трьох запропонованих на  онлайн-платформах неформальної освіти.

Детально описано етапи методу і їх реалізація у електронній таблиці. Перший етап - моделювання проблеми вибору онлайн-курсу як ієрархії, що містить мету прийняття рішення, альтернативи для її досягнення та критерії оцінки альтернатив. На цьому етапі була сформована мета «Формування інформаційної гігієни (інфомедійної грамотності) здобувачів вищої освіти», визначені і описані п’ять критеріїв для прийняття рішення щодо курсу з і обрано 3 альтернативні онлайн-курси. Серед критеріїв: розуміння, як працюють медіа  (К1); критичне мислення (К2); фактчекінг (К3); соціальна поведінка (К4); емоційно-психологічна стійкість (К5). Другий етап - встановлення пріоритетів через серію попарних порівнянь.  Створена таблиця попарних порівнянь, визначені локальні пріоритети для критеріїв п’яти критеріїв, оцінені індекси їх узгодженості. 

 Третій етап - аналіз пріоритетів альтернативних курсів. Визначення пріоритетності альтернативних курсів відбувалось за аналогічною методикою. Розраховані максимальні значення векторів пріоритетів для критеріїв, оцінені відношення узгодженості. У результаті проведених розрахунків було обрано курс з найбільшим значенням пріоритету –альтернатива А1 (курс «Медіаграмотність: практичні навички», опублікований на онлайн-платформі громадського проєкту масових відкритих онлайн-курсів «Prometheus»).

Доведено значущість методу для педагогів, що мають труднощі з вибором курсу, окреслені перспективи подальших розвідок, як-то популяризація методу і розробка програмного застосунку для автоматизації розрахунків при прийнятті рішень.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

Pro zatverdzhennia Poriadku vyznannia u vyshchii ta fakhovii peredvyshchii osviti rezultativ navchannia, zdobutykh shliakhom neformalnoi ta/abo informalnoi osvity, Order of the Ministry of Education and Culture of Ukraine №130 (2023) (Ukraine) https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0328-22#Text (ukr).

Tsidylo, I. M. (2012). Модель нечіткої експертної системи прогнозування змісту освіти. Information Technologies and Learning Tools, 32(6). https://doi.org/10.33407/itlt.v32i6.769

Nechvoloda, L. V., & Shevchenko, N. Y. (2019). Fuzzy Formalization And Automation Of The Process Of Special Academic Scholarship Distribution In Higher Educational Institutions. Information Technologies and Learning Tools, 70(2), 298. https://doi.org/10.33407/itlt.v70i2.2524

Podoplelova, E. S. (2023). Selection Of Multi-Criteria Analysis Methods On The Example Of The Problem Of Ranking. Izvestiya Sfedu. Engineering Sciences, (3), 118–125. https://doi.org/10.18522/2311-3103-2023-3-118-125

Bakhov, I., Rudenko, Y., Dudnik, A., Dehtiarova, N., & Petrenko, S. (2021). Problems of Teaching Future Teachers of Humanities the Basics of Fuzzy Logic and Ways to Overcome Them. International Journal of Early Childhood Special Education, 13(2), 844–854. https://doi.org/10.9756/int-jecse/v13i2.211127

Darko, A., Chan, A. P. C., Ameyaw, E. E., Owusu, E. K., Pärn, E., & Edwards, D. J. (2018). Review of application of analytic hierarchy process (AHP) in construction. International Journal of Construction Management, 19(5), 436–452. https://doi.org/10.1080/15623599.2018.1452098

Saaty, T. L. (1987). A new macroeconomic forecasting and policy evaluation method using the analytic hierarchy process. Mathematical Modelling, 9(3-5), 219–231. https://doi.org/10.1016/0270-0255(87)90479-9

Sabaei, D., Erkoyuncu, J., & Roy, R. (2015). A Review of Multi-criteria Decision Making Methods for Enhanced Maintenance Delivery. Procedia CIRP, 37, 30–35. https://doi.org/10.1016/j.procir.2015.08.086

Trushkina, N., & Rynkevich, N. (2019). Method Of Hierarchy Analysis As A Tool For Management The Development Of Organizational Culture Of Enterprises. Eastern Europe: economy, business and management, (6(23)). https://doi.org/10.32782/easterneurope.23-62

Downloads


Переглядів анотації: 57

Опубліковано

2023-12-27

Як цитувати

[1]
Ю. Руденко, «Використання методу аналізу ієрархій при виборі онлайн-курсу з інформаційної гігієни», OD, вип. 4(43), с. 83–95, Груд 2023.

Номер

Розділ

Інформатизація освіти