Підвищення кваліфікації викладачів університетів з медіа та інформаційної грамотності: український контекст
DOI:
https://doi.org/10.28925/2312-5829.2023.43Ключові слова:
медіа та інформаційна грамотність, викладачі ЗВО, Україна, підвищення кваліфікації з МІГ, ресурси, рекомендаціїАнотація
Нині медіа-інформаційна грамотність (МІГ) набула важливого значення в усьому світі й, зокрема, в Україні. Ефективним способом розвитку навичок МІГ громадян є добре підготовлені вчителі, оскільки вони допомагають орієнтуватися в інформаційному та кібер-просторі. На жаль, питанню підвищення кваліфікації з МІГ викладачів закладів вищої освіти приділяється недостатньо уваги. З огляду на це, автори поставили за мету дослідити особливості підвищення кваліфікації з розвитку МІГ навичок викладачів університетів в Україні.
Для з’ясування сучасного рівня МІГ викладачів ЗВО та їх потреби у спеціальному навчанні, зокрема підвищенні кваліфікації з МІГ було застосовано методологію якісного дослідження. Методологія включала кілька етапів: огляд літератури, підготовка запитань для інтерв’ю, спостереження та спілкування, взаємодія в професійних групах викладачів університету, проведення напів-структурованих інтерв’ю, аналіз отриманих даних і напрацювання низки рекомендацій.
Проаналізовано кілька термінів, які використовуються викладачами українських університетів для позначення концепту «медіа та інформаційна грамотність»: від «медіа освіта», «медіа компетентність», «медіа підготовка». Крім того, існують різні тлумачення терміну та різні характеристики медіаграмотної людини. В результаті проведення інтерв’ю з викладачами кількох українських університетів було з’ясовано, що рівень медіа та інформаційної грамотності більшості викладачів ЗВО, на їхню думку, є недостатнім, попри те, що вони усвідомлюють переваги МІГ як для особистого, так і для професійного розвитку. Як наслідок, більшість із них використовують ресурси МІГ в системах неформальної та інформальної освіти. Серйозним викликом для викладачів ЗВО стає відсутність відповідних медіа та інформаційних освітніх ресурсів українською мовою саме для викладачів закладів вищої освіти. Наявні методичні ресурси здебільшого розраховано на шкільних учителів. Результати дослідження дали підстави для висновку про нагальну потребу у проведенні спеціального МІГ навчання в межах курсів підвищеня кваліфікації для викладачів українських ЗВО та про необхідність розробки відповідних методичних ресурсів, орієнтованих на потреби вищої освіти. Авторами було розроблено набір рекомендацій на трьох рівнях (національному, інституційному та індивідуальному) для подолання викликів та задоволення МІГ потреб викладачів.
Завантаження
Посилання
Busetto, L., Wick, W. & Gumbinger, C. (2020). How to use and assess qualitative research methods. Neurol. Res. Pract., 2 (14). https://doi.org/10.1186/s42466-020-00059-z
Chapman, M., Bellardi, N., & Peissl, H. (2020). Media Literacy for All. Supporting Marginalized Groups through Community Media. European Council of Europe. https://rm.coe.int/cyprus-2020-media-literacy-for-all/1680988374
Flores-Koulish, S. A. (2019). Media Literacy in Teacher Education. The International Encyclopedia of Media Literacy. https://doi.org/10.1002/9781118978238.ieml0123
Hobbs, R. & Tuzel, S. (2015). Teacher motivations for digital and media literacy: an examination of Turkish educators. British Journal of Educational Technology, 48(1). https://doi.org/10.1111/bjet.12326
Horbenko, H.V., Fruktova, Ya.S. (2020) Profesiina mediaosvita pedahohiv providnykh krain Yevropy: istoriia ta sohodennia. [Professional media education of pedagogues of leading European countries]. Neperervna profesiina pidhotovka fakhivtsiv v umovakh formuvannia spilnoho yevropeiskoho osvitnoho prostoru: monohrafiia. [Continuous Vocational Training of Employees in Conditions of Fprming Shared European Educational Space: monograph]. za red. S. P. Arkhypovoi, O. P. Leshchynskoho. Cherkasy: ChNU. S. 296-335.
Kontseptsiia vprovadzhennia mediaosvity v Ukraini. (2016). [Concept of Media Education in Ukraine]. https://cutt.ly/WXLd6Jb
Madzarevic, R. (2018). Media literacy: competence for community involvement. Blog. https://cutt.ly/sXLflWG
Mediální gramotnost je v Česku nízká – pouze čtvrtina dospělé populace v ní dosahuje uspokojivé úrovně. (2018). [Media literacy is low in the Czech Republic – only a quarter of the adult population in it reaches a satisfactory level]. STEM/MARK. https://cutt.ly/iXLfRYZ
Mediaznavchi studii v yevrointehratsiinomu dyskursi Ukrainy. (2020). [Media Education Studios in European Integration Discourse of Ukraine]. Nauk. red. V. L. Ivashchenko. Kyiv: DP «Ekspres-ob`iava».
Meeus, W., Ouytsel, J. V., & Driesen, A. (2014). Media Literacy in the Digital Age. How to benefit from media use while protecting against harm. An overview of competencies needed by learners, teachers, and teacher educators using ‘Media Didactica’. The Journal of Didactics, 5(1-2), 64-79.
Punch, K. F. (2013). Introduction to Social Research: Quantitative and Qualitative Approaches. London: Sage.
Soshynska, V. Ye., & Soshynska, Ya. Ye. (2022). Osvita v dyskursi mediinoi, informatsiinoi ta tsyfrovoi hramotnosti. [Education in Media and Information and Digital Discourse]. Mediaznavchi studii v yevrointehratsiinomu dyskursi Ukrainy. [Media Education Studios in European Integration Discourse of Ukraine]. Nauk. red. V. L. Ivashchenko. Kyiv: DP «Ekspres-ob`iava». S.41-72.
Strine, K. (2022). IREX information literacy L2D methodology is proving vital during the war in Ukraine. IREX official site. https://cutt.ly/qXLfOjK
UNESCO. (2014). Paris Declaration on Media-Information Literacy in Digital Age. https://numl.org/Oxi
UNESCO. (2020). Media and Information Literacy Policy and Strategy Guidelines. Ed. by A. Grizzle & M. C. Torras Calvo. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000225606
Vella, M. (2012). Universities are failing at teaching social media. Fortune, https://cutt.ly/pXLfGXE
Wilson, C., Grizzle, A., Tuazon, R., Akyempong, K., & Cheun, C.-K. (2011). Media and information literacy: Сurriculum for Teachers. UNESCO. http://surl.li/awtzw
Zrazhevska, N., Kurban, O., Lisnevska, A., Fruktova, Ya., Polishchuk, T., & Hondiul, O. (2020). Mediaosvita: robocha navchalna prohrama kursu v mezhakh prohramy pidvyshchennia kvalifikatsii naukovo-pedahohichnykh pratsivnykiv universytetu. [Media Education: Working Name of the Curriculum Within the Upskilling Program for Scientific and Pedagogical University Staff]. K.: Kyivskyi universytet imeni Borysa Hrinchenka. http://surl.li/mnlyd
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2023 Освітологічний дискурс
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автори зберігають за собою всі авторські права та одночасно надають журналу право першої публікації на умовах лізенції Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License, що дозволяє розповсюджувати даний матеріал із зазначенням авторства та первинної публікації в даному журналі.